به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، بعد از دستور رئیس جمهور در سخنرانی مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی مبنی بر عبور آزمایشی خودروها از ۲۳ بهمن در این محور، آزادراه تهران- شمال روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته از ساعت ۱۲ تا ۱۴ با هماهنگی پلیس راه، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاههای امدادی زیر عبور آزمایشی خودروها رفت تا هم سامانه دوربینهای پلاک خوانی و ثبت پلاک خودروها آزمایش و هم این منطقه یک بار بطور کامل پیش از بهره برداری رسمی برای رفع نواقص احتمالی بررسی نهایی شود.
قطعه یک آزادراه تهران - شمال که به زودی مورد افتتاح رسمی قرار خواهد گرفت از تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان در تهران آغاز میشود و ۳۲ کیلومتر بعد با عبور از مسیری کوهستانی و پیچیده که به لطف فناوریهای راهسازی و توان و دانش مهندسان ایرانی به مسیری هموار و زیبا بدل گشته است، در منطقه دوآب گچسر به دوآب شهرستانک در جاده چالوس میرسد.
مسافران شهرهای شمالی سپس وارد جاده قدیمی و خاطره انگیز چالوس میشوند و در منطقه مرزن آباد میتوانند وارد قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال شوند که پیشتر در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری رسیده بود.
آنچه موجب نگرانی شده، این است که با توجه به حجم انبوه مسافرانی که در روزهای پایانی هفته از کلانشهر تهران عازم شهرهای شمال میشوند، این خودروها هنگام ورود به جاده چالوس در پایان آزادراه ۳۲ کیلومتری، با توجه به ظرفیت و کشش اندک جاده چالوس، در ترافیکهای طولانی بمانند.
البته در این مورد نیز پلیس راه، سناریویی تدارک دیده و آن این است که در صورت احتمال و پیش بینی ایجاد ترافیک در پایان آزادراه، ورودی آزادراه از سمت تهران را مسدود یا کنترل کند تا حجم خودروهای ورودی به آزادراه کمتر شود چراکه در صورت ایجاد ترافیک در خروجی آزادراه، مسافران خودروهایی که در تونل ۵ کیلومتری تالون میمانند، در معرض مسمومیت با گازهای ناشی از احتراق خودروها و آلایندههای اگزوزهای خودروها نیز روبرو خواهند شد و لذا بهترین گزینه، جلوگیری از ورود حجم انبوه خودروها از ابتدای آزادراه در مواقع اوج (پیک) ترافیک است.
نکته مهم دیگر در خصوص این آزادراه این است که دریافت عوارض در آزادراه تهران - شمال بصورت الکترونیکی انجام میشود و رانندگان هنگام عبور نیازی به توقف ندارند و بعدا در مراجعه به پایگاههای اینترنتی خاص و وارد کردن پلاک خودروی خود میتوانند عوارض آزادراهی را از طریق کارت بانکی پرداخت کنند، اما هنوز رقم نهایی عوارض هم مشخص نیست.
در روزهای اخیر ارقام مختلفی بین ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان برای عوارضی آزاد راه از منابع غیر رسمی اعلام شده بود که در نهایت مشخص شد نرخ عوارض آزاد راه کمتر از ۵۰ هزار تومان خواهد بود و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکتهای که در خصوص پرداخت عوارض این آزاد راه قطعی شده، شناور بودن نرخ آن است.
این بدان معناست که بسته به ساعت و روز عبور، خودروها مشمول پرداخت عوارض بیشتری از نرخ پایه خواهند بود.
پیش بینی میشود در شبانه روز، حداقل ۱۲ هزار تردد در این آزاد راه انجام شود و ۵ درصد مردم، از آن استفاده مستمر داشته باشند و ۲۰ درصد نیز به شکل عبوری از آن استفاده کنند و به همین دلیل، تصمیم بر شناور بودن نرخ عوارضی این آزادراه است.
یکی از دلایل بالا بودن نرخ عوارض در این آزادراه، حجم عظیم سرمایه گذاری انجام شده در این بخش است. به گفته امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، قطعه یک این آزاد راه با هزینهای بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و با ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان (حدود یک میلیارد دلار) تکمیل و برای تردد آماده شده است که این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزاد راه معمولی است.
قطعه یک آزاد راه تهران- شمال ترکیبی از پل ها، تونلها و دیوارهای حایل به طول ۲۸ کیلومتر است و طولانیترین تونل این قطعه به نام تونل تالون در این منطقه واقع شده است که ۴ هزار و ۹۵۰ متر طول دارد.
از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراههای کشور را باید وجود ۱۰۰ دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونلها، احداث سامانه تهویه تونلهای بلند و استفاده از فناوریهای به روز، مانند تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.
افتتاح منطقه یک این آزادراه تاثیر بسزایی در کاهش طول مسافرت به شمال کشور دارد و فاصله تهران تا چالوس را ۶۲ کیلومتر کوتاهتر میکند که معادل کاهش یک و نیم تا دو ساعتی زمان سفر است.
این کاهش زمان همچنین موجب صرفهجویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پرترافیک به ازای هر سفر خودرو میشود و پیش بینی شده است در سال، حدود ۸۶ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی شود که این رقم، معادل مصرف یک روز کل کشور است.
تا سال ۱۳۹۳ ساخت قطعه یک آزادراه که در اختیار پیمانکاران چینی بود فقط حدود ۱۷ درصد رشد داشت، اما با تلاش دولت و اخراج چینیها و واگذاری این طرح به پیمانکاران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، پس از ۲۴ سال که از کلنگ زنی آن میگذرد طرح آماده بهره برداری شده است و تا دو هفته دیگر زیر بار عبور خودروها میرود.