پخش زنده
امروز: -
معاون روابط کار ادارهکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی همدان: در این استان، بیش از ۱۰ هزار نفر، مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.
وی با اشاره به اینکه برخی از متقاضیان کد ملی و شماره شبای اشتباهی ثبت کرده بودند، بیان کرد: حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر اطلاعات ناقصی ثبت کرده بودند که پس از اصلاح به تهران ارسال کردهایم، اما زمان پرداخت هنوز مشخص نیست.
اسلامی با تأکید بر اینکه الزاماً هر کسی که بیکار میشود و یا در سامانه ثبت نام کند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهد بود، یادآور شد: از ابتدای خردادماه سامانه جدیدی تحت عنوان سامانه جامع روابط کار راه اندازی شده و مشمولان بیمه بیکاری باید از طریق این سامانه ثبت نام کنند.
اسلامی با بیان اینکه استان همدان در مقایسه با استانهای همجوار کمترین بیمه بیکاری را دارد، ادامه داد: هر ساله در استان همدان حدود ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر بیمه بیکاری دریافت میکردند، اما امسال این رقم به ۱۰ هزار نفر رسیده است.
بیشتر بخوانید :
وزارت کار از مدتها قبل سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی کرد تا افراد بیکار شده تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری، بتوانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات شخصی، درخواست خود را به ثبت رسانده و از مقرری بیمه بیکاری بهرهمند شوند.
مشمولان و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا در سامانه مذکور ثبت نام کردند که البته رانندگان، کارگران ساختمانی و صاحبان حرف و مشاغل آزاد جزو افراد خارج از شمول قانون کار و بیمه بیکاری بودند که دریافت مقرری شامل حالشان نشد. وزارت کار طی سه دوره اسفند، فروردین و اردیبهشت بیمه بیکاری کرونا را بر مبنای سوابق موجود و اطلاعات بیمه شدگان فعال پرداخت کرد.
آن دسته از متقاضیانی که در ۱۰ روز اول اسفند بیکار شدند از طریق سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری آنها واریز و کسانی که از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ بیکار شدند بیمه بیکاری آنها مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا توسط خزانه داری کل پرداخت شد.
با وجود ثبت نام متقاضیان برای دریافت بیمه بیکاری، عدهای از متقاضیان بیکار شده از اسفند سال گذشته به دلایل متعددی از جمله اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه موفق به ثبت نام در سامانه نشدند که مقرر شد فهرست اسامی این دسته افراد از طریق کمیتههای استانی جمع آوری و پس از پایش و تکمیل به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود تا مقدمات واریز مقرری به حساب آنها نیز فراهم شود.
در این بین اعلام شد که جاماندگان با تلفن گویای مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت کنند، اما عده بسیاری به دلیل مشغول بودن سامانه و انتظار و صرف مدت زمان طولانی در پشت خط موفق به ارتباط و پیگیری نشدند.