• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۰۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
اجتماعی » جامعه و شهری

حناچی: توسعه بخش حمل و نقل عمومی در اولویت است

شهردار تهران: برغم محدودیت در اختصاص منابع مالی تلاش کرده است حداکثر تخصیص اعتبار را به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص دهد.

حناچی: توسعه بخش حمل و نقل عمومی در اولویت استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ پیروز حناچی شهردار تهران، در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه‌های متروی مرزداران و اقدسیه در جمع خبرنگاران درباره چگونگی رسیدن به راندمان ۱۴۴ درصدی عملکرد مترو در چهار سال گذشته گفت: محصول نهایی فعالیت مترو در این مدت محدود بهره برداری از ۳۰ ایستگاه مترو تا انتهای دوره و اضافه شدن چهل کیلومتر خطوط مترو است.
او افزود: امروز ایستگاه اقدسیه آخرین ایستگاه در خط سه است که به بهره برداری رسید و ایستگاه مرزداران هم در خط شش افتتاح شد.
حناچی گفت: ایستگاه مرزداران در خط شش مترو نزدیک تقاطع بزرگراه یادگار امام با خیابان مرزداران قرار دارد و شهروندانی که سوار این قطار شوند می‌توانند به سمت خیابان کوهسار در شمال غرب شهر یا به سمت شاه عبدالعظیم در جنوب تهران مسافرت کنند.
وی افزود: ایستگاه اقدسیه به عنوان آخرین ایستگاه بهره برداری شده از این خط هم در محله اقدسیه در شمال شرق تهران قرار دارد و مسافرانی که وارد این ایستگاه شوند می‌توانند تا شهرک قائم در شمال شرق یا ایستگاه آزادگان در جنوب غرب شهر سفر کنند.

افزایش حوزه نفوذ مترو در شهر

حناچی در مراسم افتتاح ایستگاه‌های اقدسیه و مرزداران در خطوط سه و شش مترو در ابتدا با تبریک عید فطر و روز فردوسی گفت: افتتاح ایستگاه باقرخان در جنب بیمارستان امام و ایستگاه شهرک آزمایش را در دستور کار داریم و به زودی آن‌ها را بهره برداری می‌کنیم و با افتتاح این ایستگاه‌ها حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می‌یابد، جز این توسعه برای حل مشکل ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راه‌های مکمل هم در همین جهت است.
شهردار تهران با بیان اینکه مترو در زمان پول داری کشور باید توسعه پیدا می‌کرد؛ گفت: حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: زمانی منابع زیادی داشتیم که فرصت ساخت و توسعه مترو را فراهم می‌کرد روز‌هایی که سالانه کشور صد‌ها میلیارد دلار درآمد داشت گذشته است و این پروژه باید در همان زمان به عنوان اصلی‌ترین پروژه عمرانی تامین منابع می‌شد، اما این فرصت از دست رفت و امیدواریم در افق پیش رو گشایش‌هایی ایجاد شود و از این شرایط سخت تحریم خارج شویم و گشایش‌های مالی شامل مگا پروژه مترو در تهران و سایر کلانشهر‌ها هم شود.
شهردار تهران اضافه کرد: ما برغم شرایط سخت کرونایی و تحریم و کاهش شدید ارزش پول و منابع مالی مان به قول‌هایی که به مردم داده بودیم، پایبند ماندیم. توسعه مترو و فضای سبز و جلوگیری از تخریب باغات و همین طور ایجاد انضباط کالبدی و مالی در شهرداری تهران از اقداماتی بود که در دستور کار قرار دادیم و در این شرایط سخت به خود سخت گرفتیم، چون باید به قول‌های خود عمل می‌کردیم.
آقای حناچی گفت: اصلی‌ترین طرح ما در این دوره از مدیریت شهری به خصوص از نیمه ۹۷ به این سو جلوگیری از فروش شهر بود اتفاقی که به خاطر آن عارضه‌های سنگینی در کالبد شهر ایجاد شده بود، اما در این دوره مدیریت شهری در اقداماتی که در شهر انجام دادیم از طرح تفصیلی و برنامه‌هایی که برای تهران مصوب شده بود تخطی نکردیم. در واقع مگا پروژه ما شهر نفروشی بود به این معنا که ما از شرایط و ضوابط طرح تفصیلی عبور نکردیم و برای ساخت یک پروژه عارضه سنگینی به جا نگذاشتیم و باید این روش ادامه یابد.
حناچی با بیان اینکه میگویند اگر شما شهر نفروشی کردید چرا خانه تهران را فروختید؟ گفت: شهرفروشی این نیست که شهرداری املاک خود را واگذار نکند. بلکه شهرفروشی یعنی عبور از طرح تفصیلی که ما از آن عبور نکردیم و به عهد خود با مردم پایبند ماندیم و برای اثبات این ادعا می‌توانید به فهرست پروانه‌های ساختمانی که صادر شده است مراجعه کنید.
او درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل تهران حاکمیتی است و موضوعی که اصلی‌ترین نگرانی مردم تهران است و بعضا هم گفته می‌شود که نه شهرفروشی ادامه می‌یابد. توسعه حمل و نقل و مترو اصلی‌ترین موضوع شهر است.
شهردار درباره کاهش آلودگی هوا هم گفت: فقط با جلوگیری و کنترل آلاینده هاست که می‌توانیم هوای پاک را به مردم بدهیم که حق شان است و این جز با توسعه حمل و نقل پاک میسر نیست و حد اعلای حمل و نقل پاک هم مترو و اتوبوس برقی و خودروی برقی و موتور برقی است. سهم موتور‌های دوچرخ بنزینی از آلودگی هوای تهران بیش از ده درصد است و به تبع آن دوچرخه و اسکوتر برقی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد هر چند استفاده از این‌ها در تهران مانوس نیست و در این دوره ۱۷۰ کیلومتر به مسیر‌های دوچرخه در شهر اضافه کردیم و راهی جز گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه نداریم.
او اضافه کرد: استفاده از دوچرخه از منزل تا اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی هدف ما برای دوچرخه است و این اتفاق می‌تواند در شهر بیفتد و ما در حال برنامه ریزی آن هستیم و با بهره برداری از خطوط مترو و ایستگاه‌هایی که به بهره برداری می‌رسد می‌توانیم شرایط سخت تری برای تردد آلاینده‌های شخصی در سطح شهر ایجاد کنیم. اما تا وقتی این زیرساخت فراهم نیست این کار با اختلال می‌شود.
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از نظر اقتصادی در شرایط سختی هستیم جنگ اقتصادی در کشور وجود دارد و این بزرگترین تهدید برای اقتصاد و حاکمیت ملی ماست و ما تلاش کرده ایم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. به این معنا که خط هفت مترو وقتی اجرا شد شرکت‌های خارجی و سوئدی میانه کار رها کردند و رفتند و همکاران ما در متروی تهران آن را تکمیل کردند و در ادامه خط شش به طور کامل داخلی اجرا شد. هواکش‌ها و سیگنالینگ خطوط که قبلا وارد می‌شد و در داخل ساخته شد مثال اعلای داخلی سازی قطار ملی بوده است و ما چرخه کامل ایجاد قطار شهری را داریم و امیدوارم با حمایت دولت محترم برای کشور‌های همسایه هم این را به ارمغان ببریم.
او در پایان گفت: در خاتمه سخنانم از پیمانکاران تشکر می‌کنم که این کار سخت را با وجود مشکلات ما در تامین منابع انجام دادند و امیدوارم در پروژه‌های بعدی کمی متفاوت‌تر عمل کنیم. از همکاران می‌خواهم در ساخت مترو محیط‌های داخلی مترو را مثل سایر مترو‌های بزرگ دنیا تبدیل به گالری باشکوهی از هنر کنند و زیبایی‌های هنری را در مترو بیشتر ببینیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری همایش بصیرتی یوم الله ۱۳ آبان در خرم آباد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی در تبریز
جلسه سرنوشت ساز روانخواه و تاج
برپایی مراسم عزاداری دانش آموزی در ایام فاطمیه
سرمربی الشرطه: ۳ امتیاز را نگرفتیم، اما بازی عالی بود
کاهش ۸ درجه ای دمای هوا در سمنان
برگزاری نشست نخبگانی بسیج دانش آموزی در لرستان
رکوردشکنی سامانه املاک و اسکان با ثبت ۲۲ میلیون اقامتگاه اصلی
پیروزی حسین وفایی در اسنوکر قهرمانی بین‌المللی
بیرانوند: گل نخوردن به تیم شخصیت می‌دهد
شناسایی و دستگیری راننده متخلف سانحه تصادف در کیش
برگزاری نخستین دیدار تیم‌های ملی فوتسال و والیبال بانوان ایران
پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت بافت تاریخی چالشتر چهارمحال و بختیاری
تاخیر در آغاز فعالیت ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس ۶ شهرستان خوزستان
شناسایی و پرورش استعداد‌های ورزشی دانش‌آموزان
کاهش دماهای کمینه در اغلب نقاط لرستان
اسکوچیچ: پیروزی با چنگ و دندان به دست آمد/ بیرانوند عملکرد استثنایی داشت
تولید ۱۰ درصد تخم‌مرغ کشور در آذربایجان‌شرقی
ورزشی‌های دوازدهم آبان ماه در استان سمنان
برتری نمایندگان کرمان درلیگ برتر فوتبال بانوان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان؛ سه شنبه ۱۳ آبان
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، ذاتی است و نه تاکتیکی
زمین لرزه در شمال افغانستان تاکنون ۳۰ قربانی گرفته است
تأسیسات حساس نظامی اسرائیل زیر ضربات موشک‌های ایران
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد
فرآوری غلات و حبوبات زنجان با ۵۰ واحد بوجاری فعال
قلم های کوچک؛ یادآور یک روز بزرگ تاریخی
خلق نقدینگی بانک‌ها زیر ذره‌بین مجلس
تازه‌ترین وضعیت پیش ثبت نام حج ۱۴۰۵
بارندگی و کاهش دما در شمال و شمال شرق کشور
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم
اوقات شرعی اهواز، ۱۲ آبان ۱۴۰۴
تجلیل از برگزیدگان جشنواره شهیده ریحانه سلطانی نژاد
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)