توصیه رسانههای غربی؛
بچه دار نشوید
تشکیل خانواده و افزایش جمعیت یکی از نشانههای قدرت یک کشور است، به همین علت دشمنان تبلیغات ضد خانواده را در پیش گرفته اند.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، طبق آمار، ایران درصورت ادامه روند کاهش جمعیت در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان محسوب میشود.
یکی از مولفههای قدرت هر کشوری جمعیت آن است و اگر کشوری جمعیت کم داشته باشد در تولید آن خلل وارد میشود و از نظر نیروی فنی دچار بحران خواهد شد. یکی از برنامه ریزیهایی که پس از انقلاب برای کشور ما در نظر گرفته شد تهدید نظام جمهوری اسلامی در همه ابعاد بود و نیروی موثر انسانی که پیشران هر جامعهای است، یکی از وجوه مهم به شمار میآید.
رسانههای وابسته به قدرتهای غربی که مخالف پیشرفت جمهوری اسلامی هستند، ماموریت دارند تا مسئله جمعیت را پیگیری کنند و با روشهای گوناگون، نیروهای پای نظام را از مدار خارج کنند. برای تاثیرگذاری بر خانوادهها، چالشهای اقتصادی و معیشتی که به دلیل فشارها و تحریمهای دشمن افزایش یافته را بهانه قرار میدهند و خانوادهها را در جهت کاهش فرزند آوری تشویق میکنند؛ و وقوع جنگ تحمیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه و همه
*خط ویژه رسانههای فارسی زبان معاند دربرابر سیاستهای جمعیت
*دشمنانی که نسل شما را رو به نابودی میخواهند
دشمنان از طریق رسانههای شان تعمداً افزایش جمعیت را در کنار کلیدواژههای حاکمیتی مانند جمعیت و دولت ایران، جمعیت و جمهوری اسلامی جمعیت و رهبری، جمعیت و ارتش و... را به کار میبرند.
این شبکهها به طور دائم جمعیت را به مبانی حاکمیتی گره میزنند و این پیام را به مردم منتقل میکنند که جمعیت برای شما مسأله نیست و این دغدغه حاکمیت است.
*بازی کردن در زمین دشمن و گل زدن به خودی
اگر خانواده ایرانی چنینی تحلیلی پیدا کند که فرزندآوری و جمعیت مسأله آنها نیست و مسأله حاکمیت است، هیچ تغییر رفتاری در فرزندآوری نخواهد داد و ما هیچ توفیقی نخواهیم داشت.
عدهای در داخل کشور نیز به این کوره میدمند تا مسأله جمعیت در کشور را حاکمیتی جلوه دهند و این یک آدرس غلط است.
*سیاست و دستوالعمل تنظیم شدهای که رسانههای غربی علیه فرزند آوری دنبال میکنند
رسانههای معاند تلاش میکنند تا سیاستهای افزایش جمعیت دچار انحراف شود. شگرد اصلی آنها در این حوزه این است که چگونگی نگرش و تفکر مردم درباره فرزندآوری را تغییر دهند. به این منظور در گام نخست دست به دگرگونی سبک زندگی ایرانی اسلامی مردم ایران زده اند. یکی از عواملی که منجر به کاهش باروری در جامعه شد همین تغییر سبک زندگی بود.
*شگرد رسانههای معاند برای کاهش جمعیت
شبکههایی مانند بی بی سی، من و تو، ایران اینترنشنال با برنامه سازی، دعوت از کارشناسان و نظرسنجیهایی بر عدم تمایل مردم به فرزندآوری به دلیل شرایط مالی نامناسب تاکید میکنند.
البته این که آمار و نظر سنجیهای آنها چقدر واقعی است جای ابهام دارد. به عنوان مثال شبکه ایران اینترنشال اعلام کرده است که بر اساس آمار، ۷۰ درصد مردم مخالف سیاستهای فرزندآوری حاکمیت ایران هستند.
شگردهای دیگری هم مانند تردید در مورد منطق سیاستهای جدید حاکمیت ایران در موضوع جمعیت وجود دارد. در این ترفند با طرح پرسشهایی این گونه به مخاطب القا میکنند که هیچ گونه نگرانی درباره افزایش جمعیت وجود ندارد و بر این موضوع تاکید میکنند که نگرانی حاکمیت از کاهش جمعیت، اولویت اول جامعه نیست.
در واقع بر اساس برساختهای رسانهای میخواهند این انگاره را در میان مردم پررنگ کنند که این نگرانی از پایه و اساس محلی از اعراب ندارد.
رسانههای معاند با دوگانه سازیهایی مانند افزایش جمعیت و بیکاری، بحران آبی و افزایش جمعیت، مشکلات اقتصادی و افزایش جمعیت و ... تلاش میکنند تا موضوع جمعیت را از دایره مسائل مهم خارج کنند.
*فعالیت هزاران رسانه درباره کاهش جمعیت ایران
اگر فقط تلویزیون و رادیو را در نظر بگیریم میتوان گفت دهها شبکه ماهوارهای و رادیویی در زمینه تبلیغات ضد افزایش جمعیت کار میکند. اگر خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی را به این لیست اضافه کنیم، میتوان گفت صدها تا هزاران رسانه سیاه نمایی، شبهه افکنی، مدیریت افکار عمومی و نخبگانی نسبت به موضوع جمعیت را در دستور کار خود قرار داده اند و به عنوان ماموریت اصلی خود در پیش گرفته اند.
در سال ۲۰۱۵ کمیسیون دیپلماسی عمومی امریکا خبر داد ایالات متحده بیش از یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بودجه برای جنگ نرم و تغییر سبک زندگی ایرانیان اختصاص داده است. بر اساس رصدی که بر رویکردها و شگردهای شبکههای بیگانه درباره سیاستهای جمعیتی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که این رسانهها در ۴ دسته شامل سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و زنان راهبردهای خود را پیگیری میکنند.
*تغییر سبک زندگی شگرد اصلی در کاهش جمعیت
مهمترین راهبردهای رسانههای معاند در حوزه فرهنگی و اجتماعی تغییر سبک زندگی ایرانیان و به طور کلی جهانی سازی سبک زندگی امریکایی – اروپایی برای کشورهای مسلمان است.
این تغییرات از نوع غذا خوردن و لباس پوشیدن گرفته تا الگوسازی از سلبریتیها و ساخت سریال متفاوت است. متاسفانه پژوهشها نشان میدهد تلاش این شبکهها در تغییر سبک زندگی و ایجاد شکاف در خانوادههای ایرانی بسیار موثر بوده است به طوری که بر اساس پژوهش گروه اجتماعی بنیاد امور خانواده و مصاحبه رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضائیه درباره ۸ هزار و ۴۵۰ جوان بین ۱۵ تا ۲۸ ساله، بیش از ۱۷ درصد از طلاقها، متاثر از شبکههای ماهوارهای بوده است.
ترویج تک فرزندی یا نگهداری از حیوانات خانگی یکی دیگر از راهکارهای شبکه معاند برای تبلیغ علیه سیاستهای جمعیتی حاکمیت ایران است که با برنامههای مختلف و در قالبهای گوناگونِ سرگرمی، فیلم، مستند و ... انتشار مییابد.
همچنین عادی سازی خیانت به همسر و دوستی با جنس مخالف و روابط نامشروع که به منظور تضعیف بنیاد خانواده پیگیری میشود. ترویج ازدواج سفید و القای این که نیازی به تشکیل خانواده و ازدواج نیست. هر زمان که در شبکههای معاند درباره ازدواج صحبت میشود بلافاصله درباره مشکلات اقتصادی آن هم مطالبی عنوان میشود که جوانان را از تشکیل زندگی منع کنند.
دراقع جوانان وقتی در معرض این برنامهها قرار میگیرند تصورشان از ازدواج یا فرزند آوری، افزایش دردسر و ایجاد مانع برای پیشرفت است.
رسانههای معاند حتی به سراغ ترویج همجنس گرایی رفته اند تا به هیچ وجه کانون خانوادهها شکل نگیرد چرا که در جوامع اسلامی مانند ایران فرزندآوری در چارچوب خانواده ممکن میشود.
*پاره حقیقت گویی برای ایجاد ترس از ازدواج
بخشی از رفتار دشمن در قالب تغییر ذائقه مردم رخ میدهد. به عنوان مثال دیده میشود که مردم حیوان خانگی خود را به صورت فرزند خطاب میکنند. این به معنای یک کار فرهنگی بسیار بزرگ است که موجب شده است فرد بپذیرد که یک حیوان فرزند اوست.
تغییر رویکرد در چنین مسائلی به دلیل آن که بسیار آرام و حساب شده ایجاد شده است بسیار پیچیده و زمان بر است. در همین راستا تکنیک «پاره حقیقت گویی» در رسانههای معاند کاربرد بسیار زیادی دارد.
این موضوع که در کشور ما مشکلات اقتصادی وجود دارد قابل پذیرش است، اما این بخشی از حقیقت است یعنی زمانی که ترس از ازدواج در کنار حقیقتهای جامعه مانند کاهش شغل و مشکلات معیشتی قرار میگیرد، مردم خبر و گزارش منبع رسانهای را قبول میکنند.
در این فرآیند، اعتبار رسانه به دلیل بیان بخشی از حقیقت افزایش پیدا کرده است و این شبکه خبری از هر نوعی مورد اعتماد مردم قرار میگیرد و پس از آن توسط مخاطب دنبال میشود.
*تقویت باورهای دینی برای مقابله با سیاه نمایی
تقویت باورهای دینی یکی از راهکارهای مبارزه با این جریان است.
همانگونه که در شبکههای معاند میبینیم پیش از پرداختن به موضوع فرزندآوری و سیاستهای جمعیتی، ازدواج را زیر سئوال میبرند و یا روابط و ازدواجهای ناهنجار را ترویج میدهند.
نتیجه آن افزایش ترس نسبت به ازدواج است که در جامعه به خوبی دیده میشود. جوانان ایرانی باید بدانند عدم ازدواج و عدم فرزندآوری به دلیل ترس از هزینه معاش بسیار نکوهش شده است.
از سوی دیگر رسانههای داخلی باید برای اقشار در سنین مختلف برنامههای متنوع داشته باشند. درواقع نهادینه کردن تفکر ازدواج و فواید آن و فرزند آوری برای سلامت خانواده و جامعه باید از کودکی به افراد آموزش داده شود.
منابع: خبرگزاری فارس، جام جم آنلاین