• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۴۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
گزارش؛

توسعه مکران؛ گامی بلند در تحقق اقتصاد دریامحور

پیشبرد اقتصاد دریامحور، توجه به توسعه بنادر راهبردی را می‌طلبد و در این میان سواحل مکران ظرفیت بالقوه‌ای برای زیربنای تحول اقتصادی و صنعتی کشور است.

توسعه مکران؛ گامی بلند در تحقق اقتصاد دریامحور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، توسعه دریامحور، موضوعی است که همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست. سال ۱۳۹۱، ایشان در یکی از بیانات خود فرمودند: سواحل جنوب شرقی کشور مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت دارد؛ به آنجا اهتمام کنید و اهمیت دهید؛ و حالا رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

ایران از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و آب‌های آزاد دریای عمان متصل است و همین موضوع ظرفیت بالقوه‌ای برای اقتصاد دریا محور محسوب می‌شود. سواحل مکران یکی از همین ظرفیت هاست.

دولت سیزدهم هم به این موضوع توجه داشته است چنانچه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در سفر اردیبهشت امسال به استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا کنون رهبر معظم انقلاب در دوره‌های مختلفی نسبت به توسعه این منطقه و توسعه سواحل مکران تاکید داشته اند.

سواحل مکران خط ساحلی ایران به طول هزار و ۴۴۰ کیلومتر در دریای عمان است. برای تسریع در کار توسعه سواحل مکران، رئیس جمهور در ابتدای شروع دولت، تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را تصویب کرد.

حسین دهقان، دبیر شورای توسعه سواحل مکران می‌گوید: در حال حاضر سه سند در رابطه با سواحل مکران در سطح ملی تهیه شده است.

وی ادامه می‌دهد: یک سند مربوط به مطالعات پایه ای، دیگری درباره سند آمایشی برای این منطقه به صورت عمومی و یکی هم بحث سند توسعه این منطقه است.

یکی از بزرگترین ظرفیت‌های سواحل مکران وجود تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی چابهار در آن است که ۲ اسکله مجهز با ظرفیت ۸ و نیم میلیون تن کالا در سال دارد. ظرفیتی که به گفته مسئولان محلی، اتصال خط ریلی به این منطقه را ضروری کرده است.

حسین شهدادی، مدیر امور بندری بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در همین خصوص می‌گوید: به طور میانگین روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون برای تخلیه بندر چابهار و حمل به مقاصد مصرف مورد نیاز است و انتظار داریم خط آهن هر چه سریعتر به بندر چابهار متصل شود.

در حال حاضر خط آهن چابهار زاهدان به طول ۶۲۸ در حال احداث است، خطی که بخشی از آن حد فاصل زاهدان به خاش به بهره برداری رسیده است و ساخت ادامه این مسیر هم در حال انجام است.

به مرام، مدیر طرح ساخت خط آهن زاهدان - چابهار در همین خصوص می‌گوید: با تمهیدات پیش بینی شده از نظر مالی، تلاش می‌کنیم ظرف ۲ سال آینده در دولت سیزدهم این طرح کامل به اجرا برسد.

اتمام این خط آهن، عبور کالا از راهگذر شمال به جنوب را سرعت می‌بخشد.

مرتضی جعفری، معاون بهره برداری شرکت راه آهن معتقد است که با توجه به اینکه امکان جابجایی سالانه ۲۰ میلیون تن بار در مسیر راهگذر شمال - جنوب یعنی از روسیه و کشور‌های مستقل یا مشترک المنافع (CIS) به سمت هند و بالعکس از طریق راه آهن وجود دارد و با توجه به شرایط خیلی ویژه بندر چابهار، بخشی از این اعداد و ارقام در این محور قرار می‌گیرد.

اتصال بندر چابهار به خط آهن ظرفیت جابجایی ۷/۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال را ایجاد می‌کند و آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.

گزارش مکتوب: راضیه آقایی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ثبت نام عمره مفرده آذرماه امسال در ۲ کاروان از گیلان
احتمال آبگرفتگی، رعد و برق و ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی
شهادت و زخمی شدن ۷ لبنانی در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی
کشف محوطه تاریخی متعلق به قرون میانه دوره اسلامی در گناباد
جشنواره نان ومحصولات لبنی در سیرجان
تقویم روز و اوقات شرعی یازدهم آبان به افق آبادان و خرمشهر
هشدار جدی دادستان سوادکوه شمالی به دهیاران و متخلفان ساخت‌وساز
ساخت آثار هنری با ضایعات مسی
تدوین و اجرای سند اعتلای بسیج در کشور
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان و گرمسار
سقوط و مرگ کوهنورد در قله دماوند
حذف تیم فوتبال پالایش نفت بندرعباس از جام حذفی
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (یازدهم آبان ۱۴۰۴)
تصرف اراضی ملی از سوی سودجویان در اشنویه
طیب و حاج اسماعیل؛ از میدان خراسان تا میدان شهادت
بند عبدل آباد بجنورد، چشم انتظار باران
کاهش دما و بارندگی در نوار شمالی کشور
پایان سردرگمی میان سامانه‌ها؛ دولت در مسیر ایجاد زیست‌بوم دیجیتال
زنجان، قطب نوآوری هوش مصنوعی و استارتاپ‌های فناور
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
بی‌ثباتی قیمت برنج
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)