طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیتگرایی مصرفکننده در مصرف نمادهای داخلی
محققان دانشگاه اصفهان طی تحقیقی با حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق شدند الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیتگرایی مصرفکننده در مصرف نمادهای داخلی را طراحی کنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری» ، مرتضی مداح محقق دانشگاه اصفهان
گفت: یکی از آثار افزایش تجارت جهانی، افزایش رقابت میان شرکتها و نمادهای داخلی با شرکتها و نمادهای بینالمللی است. این رقابت هم در بازارهای خارجی و هم در بازارهای داخلی خود را نشان داده است. به همین دلیل مصرفکنندگان با گزینههای متعددی برای خرید محصولات از بین محصولات خارجی و داخلی روبرو هستند. در این میان علاقههای خاص مصرفکنندگان جلوه ویژهای پیدا کرده است.
وی افزود: درک مفهوم قومیتگرایی مصرفکننده ، کمک فراوانی به شرکتها برای کسب موفقیت در بازارهای بینالمللی میکند. میتوان گفت که مهمترین مزیت این مفهوم، کمک به شرکتهای داخلی برای ترغیب مصرفکنندگان داخلی برای خرید محصولاتشان است تا بهتر بتوانند با نمادها و محصولات وارداتی رقابت کنند.
این پژوهشگر گفت : جذب و وفادار کردن خریداران در مصرف محصولات داخلی همواره در اولویت سیاستگذاریهای اقتصادی و بازرگانی هر کشوری قرار داشته است، چرا که کمتوجهی به این موضوع موجب کاهش تقاضا برای محصولات داخلی میشود و رکود و بیکاری را افزایش میدهد.
وی افزود : موضوع اصلی این تحقیق واکاوی پدیده قومیتگرایی در مصرف محصولات داخلی و شناسایی پیامدها و پیشامدهای آن است و در این تحقیق به دو پدیده مهم و تأثیرگذار بر قومیتگرایی مصرفکننده یعنی هویت ملی و فرهنگپذیری مصرفکنندگان هم پرداخته میشود.
مداح گفت: از آنجا که فرآیند جهانی شدن با فراوانی محصولات ساخت کشورهای فعال در بازارهای محلی همراه است، در نتیجه مصرفکنندگان در حال دست یافتن به آگاهی بیشتر از محصولات موجود در سراسر جهان هستند و با روند افزایشی در معرض محصولات کشورهای مختلف قرار گرفتهاند؛ لذا در چنین شرایطی، تصمیمهای مربوط به خرید مصرفکنندگان میتواند در موفقیت شرکتها در بازارهای داخلی و خارجی تعیینکننده باشد. به همین دلیل، تعیین پیشامدهای قومیتگرایی مصرفکننده در مصرف نمادهای داخلی در صنایع پوشاک و چرم از جمله اهداف مهم این طرح بوده است.
«طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیتگرایی مصرفکننده در مصرف نمادهای داخلی با تمرکز بر نقش هویت ملی و فرهنگپذیری مصرفکننده: مورد مطالعه صنایع پوشاک و چرم ایران»، عنوان پژوهشی است که مرتضی مداح، دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی بازاریابی با راهنمایی مجید محمد شفیعی انجام دادند.