به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر با حضور آقای محمدصادق معتمدیان استاندار تهران به بررسی برنامهها و اولویتهای استانداری تهران پرداخت.
مقدمه مجری: هر وقت که میخواهیم یک برنامهای را اجرا بکنیم بر اساس موضوع قبل از این که برنامه شروع بشود، ابعاد آن را بررسی میکنیم مثلا اگر قرار است امروز راجع به صنعت فولاد صحبت بکنیم با بخش مربوطه در وزارت صنعت، کمیسیون مربوطه در مجلس، بخش خصوصی و فعالان کف بازار صحبت میکنیم تا ابعاد آن موضوع را به خوبی نسبت به آن اشراف داشته باشیم تا بتوانیم صدای مردم یا صدای بخش خصوصی در آن برنامه باشیم و مسائل و مشکلات شان را از متولی آن حوزه پیگیری بکنیم. زمانی که افراد و خدمتگزاران صف اول مردم میهمان برنامه هستند باز بحث فرق میکند و تلاش میکنیم راجع به آن شخصیت اطلاعات کاملی را به دست بیاوریم تا بتوانیم که به نحو احسن آن مواردی که باید مطرح بشود را طرح بکنیم، امروز اطلاع دادند که میهمان برنامه امروز صف اول استاندار تهران آقای محمدصادق معتمدیان است.
آقای معتمدیان متولی سال ۴۹ کرمانشاه است که از سال ۱۳۹۷ تا به امروز یک چیزی حدود شش سال استاندار استانهای مختلف کشورمان مثل خراسان جنوبی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی بودند، در تحقیقات ویژگیهایی که راجع به استاندار تهران ذکر شده، بهرحال دولت چهاردهم شعار وفاق ملی را در دستور کار خود قرار داده یکی از ویژگیهای ایشان کار کردن در چند دولت مختلف با جریانها و گرایشهای سیاسی مختلف است که میتواند نکته مفیدی باشد برای تحقق شعار مدنظر دولت چهاردهم. شناخت و تجربه ایشان از کلانشهرها و اقداماتی که در حوزههای مختلف کردند که الان در تهران به آنها نیاز داریم و اقداماتی که در حوزه زیربنایی و زیرساختی در استانهای مختلف انجام دادند و نکته آخر استفاده از نیروهای بومی متخصص جزء ویژگیهایی است که از آن در رسانهها و محافل سیاسی و اقتصادی راجع به استاندار تهران صحبت میکنند.
سوال: فکر میکنم اولین برنامه تلویزیونی شما است؟
معتمدیان: نه خیر دومی است من برنامه تهران بیست هم حضور داشتم.
سوال: در شبکه خبر اولین برنامه شما است. اگر موافق باشید قدری مردم تهران با استاندار خودشان بیشتر آشنا بشوند، شما متولد کرمانشاه هستید درست است؟
معتمدیان: بله
سوال: قبلا در تهران زندگی کردید؟
معتمدیان: تقریبا دو دوره بنده حضور داشتم هم در سال ۶۸ و ۶۹ در تهران شاغل بودیم کارکردیم یک دوره هم تقریبا دهه هشتاد بوده، دوره ۴-۵ ساله هم باز در تهران اشتغال به کار داشتم.
سوال: پس با فضای استان تهران آشنا هستید؟
معتمدیان: بله کاملا
سوال: اگر بخواهیم یک تعریفی از استان تهران داشته باشید برای کسی که اصلا تهران را نمیشناسد فرض کنیم یک فرد خارجی، بخواهید تعریف کنید تهران را چطور برای او تعریف میکنید؟
معتمدیان: طبیعتا با ویژگیهایی که تهران دارد زمان طولانی تری دارد.
سوال: به صورت کلی
معتمدیان: چند تا نکته مهم را عرض کنم، تهران از این جهت اهمیت دارد علاوه بر این که پایتخت جمهوری اسلامی است ویژگیهای منحصربفردی دارد از نظر جمعیتی تقریبا نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور در استان تهران ساکن هست یعنی از نظر شاخصها هم در نظر بگیرید در هر کیلومتر مربع شاخص کشوری ۴۹ نفر هست، اما د راستان تهران ۹۵۷ نفر یعنی ۱۹ برابر میانگین کشوری ما تراکم جمعیت داریم به همین خاطر هم هست که استان تهران متراکمترین استان کشور است. از نظر بحث مهاجرت باز میبینیم مهاجرپذیرترین استان کشور است، مهاجرتهای مختلفی هم انواع مهاجرتها را ما داریم مهاجرتهایی که اتباع خارجی در سالهای اخیر که رشد زیادی نسبتا داشته، مهاجرتهایی که از سایر استانها به استان تهران انجام میگیرد مهاجرتهایی که از شهرستانهای استان به شهر تهران انجام میگیرد، مسائل و مشکلاتی که در توسعه نامتوازن جمعیتی در استان شکل گرفته، در کنار بحث مساحت باید عرض کنم تقریبا کمتر از یک درصد است یعنی هشت دهم مساحت استان تهران هست، اما در مقابل جمعیت تقریبا بیش از ۱۷-۱۸ درصد کل جمعیت کشور در استان متراکم است. از نظر اقتصادی هم مردم عزیز ما مستحضرند یکی از قطبهای اصلی صنعتی کشور است یعنی ۴۰ درصداز صنعت کشور در استان تهران است بیش از ۵۲-۵۳ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور در استان تهران تحقق پیدا میکند یعنی بیش از نیمی از درآمدهای کشور در قانون بودجه ۱۴۰۳ تقریبا یک سوم از کل درآمدهای کشور ۳۳ و ۶ دهم درصد متعلق به استان تهران است، لذا از این بابت هم اهمیت ویژهای دارد و در بررسیهایی که انجام دادیم استان تهران در تقریبا یک دهه اخیر رشد قابل توجهی از نظر اقتصادی داشته منتها نوع رشدی که ما در استان تهران است در سایر استانها متفاوت است ما عمده رشد تهران در بحث بهره وری بوده، ما از نظر سرمایه گذاری برخلاف این که اولویت اصلی استانهای کشور و کشور است درتهران ما رشد منفی داشتیم یعنی از میانگین کشور هم پایینتر بوده و این دلایلی دارد بخاطر موانع و مشکلاتی که هست بخاطر بارگذاری زیست محیطی که در استان انجام گرفت، مستحضرید که ما تا سال ۷۵ پیک جمعیتی که بر استان تهران لحاظ شده تقریبا ۴ و نیم میلیون نفر بوده الان نزدیک به ۴ برابر شده لذا ما مشکلاتی در بحث آب و بحث زمین و امکانات و ناترازیهایی که بعضا در انرژی میبینیم بخاطر فشار و تراکم جمعیتی است که بیش از ظرفیت زیست محیطی استان انجام گرفته است.
سوال: در خصوص اهمیت تهران بعنوان پایتخت و یک استانی که یک چهارم جمعیت کشور را درون خودش دارد، حضرتعالی به آن اشاره کردید، اما یک سوالی که الان برای خیلیها شاید بوجود بیاید این است که با وجود کلی وزارتخانه و بسیاری از دستگاههای دولتی و خصوصی در تهران آیا اصلا کسی هم به استانداری مراجعه میکند اصلا وظیفه استانداری چیست؟ این هنوز شاید برای خیلی از هموطنان ما یا ساکنین پایتخت در هالهای از ابهام باشد.
پخش گزارش
سوال: توضیحات بیشتر را از زبان خود آقای استاندار بشنویم، این همه دستگاه و وزارتخانه در تهران، تفاوتها کجا مردم باید بروند به دستگاههای دولتی مراجعه کنند کجا باید بیایند خدمت شما در استانداری تهران؟
معتمدیان: استان تهران هم یکی از استانهای ۳۱ گانه کشور از نظر ماموریتهای کاملا مشخصی دارد ما تقریبا ۲۰۳ دستگاه اجرایی در سطح استان تهران داریم که استانی هستند اگر با شهرستانها حساب کنید تقریبا پانصد و چند دستگاه اجرایی ما داریم که ماموریتهای استانی و شهرستانی دارند، آنها وظایف شان مشخص است، خدماتی که باید در استان تهران به شهروندان تهرانی داده شود، حضور وزارتخانهها در شهر تهران پایتخت بعنوان وظایف ستادی است که بعهده دارند، تقریبا حدود ۲۰۳ دستگاه ملی هم ما در تهران استقرار دارند، وظایف هم مشخص است وظایف صف و ستاد است وظایف ستاد بعهده وزارتخانهها است و نقش نظارتی و راهبری دارند و در استان هم دستگاههای استانی بر اساس سیاستهای دولت وزارتخانهها، خدمات آنها بخش اجرایی است که خدمات به شهروندان ما در استان تهران، شهر تهران و شانزده شهرستان انجام میگیرد ما مستحضرید که ساختاری که ...
سوال: در تعامل با ارگانهای صف وزارتخانههای مختلف.
معتمدیان: بله کاملا مرزبندی مشخص است یعنی شما اگر مراجعات مردم به دستگاههای استانی است که اگر موردی هم باشد طبیعتا از طریق دستگاههای اجرایی استانی دنبال خواهد شد، این بخش را انشاالله ما تلاش میکنیم که یک مقداری مرزبندی را مشخص بکنیم که مردم سرگردان نشوند، مردم در استان تهران شهروندان ما در استان تهران همگی خدمات شان را از طریق دستگاههای استانی باید دنبال کنند و دستگاههای ما این آمادگی را دارند که بتوانند خدمات بدهند.
سوال: در گزارش شما مشخص بود که اطلاعات جدیدی را گرفتید دارید آمار جدید میدهید این به معنی این است که مطالعه کردید و اشراف دارید با توجه به تحقیقاتی که کردید و شناختی که الان استان تهران در سال ۱۴۰۳ دارید فکر میکنید بزرگترین یا مهمترین مسائلی که باید الان در دستور کار استاندار قرار بگیرد و اولویت کار همکاران شما باشد در تهران چیست؟
معتمدیان: در جلسه هیات دولت، چند مورد بعنوان تکالیف و اولویتهای بنده در دوره استانداری مطرح شد مصوب شد از طریق هیات دولت هم ...
سوال: بحث آلودگی هوا و ...
معتمدیان: همان، بحث تمرکز زدایی است که در حوزه اداری و اقتصادی استان تهران باید انجام بگیرد بر اساس سیاستهای کلانی که دولت ...
سوال: یعنی چه تمرکز زدایی قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
معتمدیان: ما الان تقریبا همین آماری که الان دادم شما علاوه بر دستگاههای اجرایی دستگاههای ملی هم هستند ما تقریبا اشاره کردید روزانه حداقل دو میلیون نفر ما تردد به استان تهران و شهر تهران داریم بخاطر همان تمرکز اقتصادی و اداری است، ۴۰ درصد از اقتصاد کشور در استان تهران است، تمام سازمانهای ما وزارتخانههای ما در استان تهران هستند باعث شده تقریبا معادل کل جمعیت کشور ما ماهانه تردد به استان تهران داشته باشیم.
سوال: یعنی این بحثی که الان پیش میآید بعضیها میگوید یک پنجم جمعیت تهران یا بعضیها میگویند یک چهارم، این یک چهارم را شما بابت آن ترددها و جمعیت سیار میفرمایید.
معتمدیان: بله قطعا ما روزانه تردد سیار داریم تردد عمدتا روزانه است تردد به استان تهران تردد به شهر تهران متفاوت است، از همه استانها تقریبا روزانه تردد است.
سوال: البته بینندگان عزیز بحث انتقاد نشود، ما اعداد و آماری که میگوییم داریم حدودی میگوییم بحث یک پنجم جمعیت یا یک چهارم یک عدد آمار حدودی است.
معتمدیان: بله جمعیت اتباع بیگانه را دارید جمعیت قابل توجهی است آماری که ۱۴ میلیون اشاره کردید مربوط به سال ۹۵ است حدود تقریبا هفت هشت سالی هم گذشته در مجموع میخواهم بگویم که حدود یک چهارم جمعیت در استان عدد و رقمی ندادم، حدود یک چهارم جمعیت کشور است که مستقر هستند.
سوال: اولویتهایی را که فرمودید طبق ماموریتی که به شما داده، اگر نظر خاصی خودتان دارید بفرمایید:
معتمدیان: عرض کردم بحث تمرکز زدایی است که از اولویتهای کلان دولت است اقای رئیس جمهور هم اشاراتی داشتند باید به ترتیب برنامه، دولت ما را مکلف کرده.
سوال: عرض کردم در این مسیر تمرکز زدایی قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
معتمدیان: برنامهها ما قرار است تدوین کنیم ببریم دولت که انشاالله تصویب بشود این اولویت ابلاغی است که انجام گرفته انشاالله ما کارگروههایی را مشخص میکنیم هم در برش استانی و هم در برش ملی که انشاالله برنامهها به تصویب دولت برسد و بتوانیم بر اساس ریل گذاری و نقشه راهی که تدوین و تصویب میشود ما این سیاست را دنبال کنیم بحث آلودگی هوا، بحث ترافیک است بحث آب بعنوان یکی از چالشهای جدی استان تهران است که اگر فرصت شد واقعا بیشتر به آن بپردازیم.
سوال: از آلودگی هوا شروع کنیم که دارد فصل سرد سال میشود و بهرحال آن وارونگی و مسائلی که هر سال با آن روبرو هستیم. راهکار شما؟
معتمدیان: ما در بحث کنترل آلودگی هوا قانون داریم، قانون مصوبی است، قانون هوای پاک است که مجلس شورای اسلامی تصویب کردند و ابلاغ کردند در قانون تقریبا ۱۷۶ اگر اشتباه نکنم تکلیف برای ۲۱ دستگاه ملی مشخص شده یعنی از خود وزارت کشور بگیرید و استانداریها، شهرداریها، نیروی انتظامی، وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سایر دستگاهها، این موضوع اولین کاری که حتما در اولویت کار ما قرار میگیرد با توجه به دستورالعمل و اولویتهای ابلاغی دولت چهاردهم، حتما ما بتوانیم اجرای قانون هوای پاک است، جلسات مستمر وظیفه ما را در استانداری تهران، طبیعتا بحث نظارت است، نظارت عالی هماهنگی، ببینید دستگاههایی که تکلیف دارند چقدر به تکالیف خودشان عمل کردند.
سوال: یعنی هم هماهنگی و هم نظارت
معتمدیان: هم هماهنگی و هم نظارت و این را ببینیم میزان پیشرفت چقدر است.
سوال: مطالبه گر خواهید بود از دستگاهها؟
معتمدیان: بله اصلا وظیفه ما مهمترین مطالبه گری ما در این حوزه است هم مطالبه جدی مردم است بحث سلامت مردم واقعا از اولویتهای جدی نظام و دولت است که ما حتما انشاالله با جدیت دنبال میکنیم این است که تکالیف مشخص است و قانون مشخص است، اما اجرا نشده، ما دنبال این هستیم که ببینیم موانع چه هست، موانعی که هست یکی واقعا ابهام و عدم شفافیت در تامین منابع مالی برای طرحهایی است که دستگاهها باید انجام بدهند این را حتما انشاالله دولت و مجلس شورای اسلامی.
سوال: بیشتر از هر چیزی نیاز به هم افزایی و همکاری سایر دستگاهها دارد و قاعدتا اگر در سالهای قبل هم قانون هوای پاک بوده، باید بررسی بشود آیا ضمانت اجرا ندارد آیا خلا قانون داریم خود شما چه فکر میکنید؟ فکر میکنید مشکل کجا بوده که تا الان آن طور که باید قانون هوای پاک اجرا نشده.
معتمدیان: قطعا ما اولین قدمی که برمی داریم بحث آسیب شناسی است، باید ببینیم چه عواملی مانع اجرای قانون شده تکالیف ۱۷۶ گانهای که برای دستگاهها دادند کدامها اجرایی شده و کدامها اجرایی نشده آنهایی که انجام نگرفته دلایل و موانع آن را باید شناسایی کنیم کمک کنیم که حل شود.
سوال: و اگر کم کاری از سوی دستگاهها باشد
معتمدیان: حتما در قانون هم پیش بینی کرده اگر کوتاهی شده باشد بعنوان ترک فعل حتما برخورد انجام میگیرد اگر از نظر مدیریتی باشد ما حتما در بحث تغییر مدیران ناکارآمد حتما عمل خواهیم کرد و انشاالله که بتوانیم با همکاری و هم افزایی مسائل مربوط به آلودگی هوا از طریق یک دستگاه و یک وزارتخانه انجام نمیگیرد قانونگذار ۲۱ دستگاه ملی و ۱۷۶ تکلیف را مشخص کرده، که اگر حقیقتا ما در سنوات گذشته این تکالیف انجام میگرفت ما این وضعیت فعلی را نداشتیم قطعا بخشی از این تکالیف انجام نگرفته ما باید آسیب شناسی کنیم انشاالله بتوانیم در بحث تامین منابع مالی در بودجههای سنواتی انشاالله مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت تمرکز بیشتری داشته باشند.
سوال: در بحث ترافیک چطور؟ نمیخواهیم وارد بشویم، چون بحث ترافیک یک بحث خیلی گستردهای است، ولی به صورت کلی بعنوان یکی از تکالیف حضرتعالی آن هم نیاز به کار پژوهشی و تحقیقاتی دارد.
معتمدیان: کار تحقیقاتی و پژوهشی هم که حتما مستمرا به روز است و حتما مراکز تحقیقاتی ما انجام میدهند، بحث، بحث اجرا است حقیقتا بعضی تکالیف است که انجام نگرفته، ما طبیعتا باید به جهت مدیریت حمل و نقل زیرساختهای حمل و نقل عمومی خودمان را افزایش بدهیم در بحث مترو، خطوط جدید باید احداث شود خطوط جدیدی هست، تعداد واگنهایی که باید اضافه بشود و اقدامات خوبی که شهرداری تهران شروع کرده باید استمرار پیدا کند توسعه خطوط قطار شهری تهران و حومه و شهرستانها، الان ببینید در شهرستانهای مختلف ما پروژههای نیمه تمامی در این حوزه داریم که اگر تکمیل بشود بخش قابل توجهی از حمل و نقل و رفت و آمدهایی که روزانه از شهرستانها به تهران انجام میگیرد حل میشود یکی از اولویتهای جدی است انشاالله حتما نیاز است به توجه ملی و عزم جدی بین انشاالله دولت و مجلس که بتوانیم این موضوع را هم مدیریت کنیم.
سوال: بله نیاز دارد که بسیاری از دستگاهها همکاری کنند تا انشاالله این بعنوان یکی از مسائل و معضلات است که پایتخت دارد.
معتمدیان: عوامل متعددی دارد انشاالله در فرصتهای آتی هم ما آمادگی داریم به صورت تخصصی بپردازیم.
۴۲ درصد مصرف آب تهران در بخش شرب است
سوال: بله عرض کردم، چون بحث خیلی بحث گستردهای است انشاالله در یک برنامه دیگر با حضور سایر دستگاهها حتما بررسی خواهیم کرد. برویم سراغ مسئله آب همانطور که اشاره کردید یکی از مسائل مهم است که در حوزه پایتخت هم باید به آن توجه ویژه شود، اول شرایط را چطور ارزیابی کردید؟ و فکر میکنید که چه باید کرد؟
معتمدیان: اتفاقا امروز صبح با مدیران حوزه صنعت آب ۲۰ نفر از مدیران صنعت آب هم سازمان آب منطقهای و هم آب و فاضلاب یک جلسه دو سه ساعته بود برگزار کردیم و چارچوبهایی را مشخص کردیم که انشاالله با عنایت به دستورات آقای رئیس جمهور در بحث تامین آب شرب در سطح استان انشاالله بتوانیم قدمهای بزرگتری را برداریم، طبیعتا یکی از نیازهای اصلی و نیازهای حیاتی مردم ما آب شرب و بهداشتی است، تفاوتی که ما در استان داریم از بعد مصارف و منابع با سایر استانها این است که تقریبا همه استانهای کشور حدود هفت هشت درصد کل مصارف شان در بخش آب شرب است، اما در استان تهران تقریبا ۴۲ درصد است، میزان آب مصرفی ما خیلی زیاد است. من چند تا آمار خدمت شما بدهم، اول این که ۴۲ درصد آب شرب است، ۴ درصد صنعت است، ۶ درصد فضای سبز و ۴۸ درصد هم بخش کشاورزی است تقریبا در همه استانها بین هشتاد و چند درصد تا نود درصد ...
سوال: یعنی ما در استان تهران هم الان ۴۸ درصد مصرف مان بخش کشاورزی است؟
معتمدیان: بله ۴۲ درصد هم بالاترین مصرف سرانه آب در ... آن هم بخاطر همین تراکم جمعیتی است که اشاره کردید، سرانه آب تجدیدپذیر در جهان ۴۹۰۰ متر مکعب است در کشور ۱۴۲۶ متر مکعب، در استان تهران ۱۷۵، میخواهم بگویم این هم بخاطر بارگذاریهای جمعیتی بوده که نامتوازن انجام گرفته و فشار را بر استان تهران ایجاد کرده، اما ما سه سال است که تقریبا شرایط خشکسالی در سطح استان داشتیم امسال هم چهارمین استان است که تا الان بر اساس پیش بینیهایی که سازمان هواشناسی انجام داده وضعیت بارندگیها پایینتر از نرمال است یعنی تا امروز که خدمت شما هستیم تقریبا ۲۲-۲۳ میلیمتر ما بارندگی داشتیم.
سوال: یعنی تهران را الان باید بگوییم از حوزه آب در شرایط بحرانی است؟
معتمدیان: وضعیت بارش در وضعیت پایینتر از نرمال است ما ۱۲ میلیمتر نسبت به سال گذشته هم تقریبا بارشهای ما کمتر بوده، میخواهم بگویم شرایط خشکسالی ما چهارمین سال است که استمرار دارد. تامین آب شرب در سطح استان از دو طریق انجام میگیرد یکی آب سطحی است که معمولا از طریق ذخیره سازی پشت سدهای ۵ گانهای است که تامین آب شرب را بعهده دارند ما از ۱۸۸۰ میلیمتر مکعب تقریبا حدود ۴۲۰ میلیمتر مکعب داریم یعنی میخواهم بگویم که بارشها کم بوده وضعیت پرشدگی سدهای ما خوب نیست یعنی چیزی حدود تقریبا ۲۲ درصد ما سدهای ما پرشدگی دارند یک بخشی هم که از طریق آبهای ذخایر سفرههای زیرزمینی است که بخش عمده تامین آب از طریق سفرههای زیرزمینی انجام میگیرد که متاسفانه در سنوات گذشته هم افزایش شدیدی پیدا کرده، برداشتهای بی رویه که انجام گرفته و متاسفانه شاهد یک وضعیت ویژهای هستیم که نیاز به مدیریت دارد در این رابطه طرحهای مختلفی از طریق وزارت محترم نیرو انجام گرفته انتقال آبی که از شرق استان انجام میگیرد ۱۶۵ میلیمتر مکعب آب برای شرق تهران تامین خواهد شد با تامین منابعی که از طریق دولت و مجلس انشاالله تصویب خواهد شد ما تلاش مان این است که در یک بازه زمانی محدود و مشخصی این پروژه کلان که ۲۸ کیلومتر است در واقع تونلی است که آب سد لار را بعنوان یک پروژه علاج بخشی است، منتقل میکند یکی هم غرب تهران است که بحث جایگزینی خط انتقال است که حدودا همین ۱۶۰ میلیمتر مکعب را هم آب به غرب تهران منتقل میکند، چندین پروژه در حوزههای مختلف در حال پیگیری است ما امروز مشخص کردیم با توجه به این که سه تا چالش اصلی را ما باید تا پایان سال در دولت ببریم و انشاالله بتوانیم پشتیبانی هیات وزیران را داشته باشیم یکی حتما در بخش اول بحث آب است ما انشاالله تا چند هفته آینده برنامههای جامع و کامل خودمان را تامین میکنیم و آن بخشی که مربوط به استان است و بخشی که تکالیف ملی است وزارت نیرو باید عمل کند .. یکی حتما در بخش اول بحث آب است ما تا چند هفته آینده برنامههای جامع و کامل خودمان را تامین میکنیم و بخشی که مربوط به استان است و تکالیف ملی است وزارت نیرو باید عمل کند و بخشی که دولت باید کمک کند و آن بخشی که در واقع مشارکت مردم هست حالا هم اینجا هم جا دارد که تشکر میکنم از مردم به دلیل همراهیهایی که داریم بحث مدیریت منابع ما هست، صرفه جویی از اولویتهایی است که مردم واقعاً میت وانند کمک کنند با توجه به شرایطی که ما داریم انشاءالله.
اجرای طرح تشدید انتقال اتباع خارجی غیر مجاز
سوال: دیگر نیاز به بررسی و پیگیری در حوزههای مختلف است الان بیش از چهل درصد در حوزه کشاورزی خوب طبیعتاً میطلبد که برنامه ریزی کشاورزی صنعتی و مواردی از این دست انجام بشود که بتوانیم مصرف را مدیریت بکنیم خوب اگر موافقید نکتهای در آب نیست برویم سراغ اتباع غیر مجاز، خیلی موضوع هم مهم و هم چند بعدی است هم در این ماههای اخیر حاشیههای زیادی هم به همراه داشته قبل از هر چیزی باید همه مان به این موضوع توجه کنیم که بحث اتباع غیر مجاز این نیست که یک فرد مهاجری آمده و بگوییم که آقا برگردد به کشور خودت، این موضوع از ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی اجتماعی، فرهنگی باید بهش توجه بشود آن هم در کلان شهری مثل تهران اوضاع را چطور ارزیابی میکنید برنامه تان چیست قرار است در دوره استان داری شما برخورد با اتباع غیر مجاز به چه صورت باشد؟
معتمدیان: خوب ما خوشبختانه یکی از اولویتهایی که وزارت کشور به طور جد ورود پیدا کرد، همین بحث سامان دهی اتباع بیگانه است که خوشبختانه در همین چند ماه هم جناب آقای دکتر مؤمنی خیلی جدی ورود پیدا کردند سیاستهای خوبی را هم اعلام کردند به تبع ما هم تکالیفی در سطح استان تهران داریم، مستحضرید در چند سال اخیر با توجه به تحولاتی که در کشور افغانستان داشتیم به دلیل تغییر حاکمیتی که انجام گرفت میزان مهاجرتها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد و بخشی از این مهاجرتها از مسیرهای قانونی انجام گرفته خوب طبیعتاً جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است یا معدود کشورهایی است که جمعیت قابل توجهی از مهاجرین را در خودش جای داده تقریباً فکر کنم ما جز دو سه کشور اول جهان هستیم ،
هم از لحاظ فر هنگ ایرانی ما هم از لحاظ توصیههای دینی و مذهبی ملت ما، حاکمیت ما و دولت ما میزبان بوده در شرایط مختلف کشورهای مختلف هم افغانستان هم کشور عراق و توفیق را داشتیم بتوانیم پذیرای مهاجران در شرایط سخت باشیم در تقریبا چهل و پنج سال گذشته در ادوار مختلف ثابت کردیم، اما خوب نکتهای که امروز به عنوان دغدغه حاکمیت مطرح است بحث افرادی است که غیر مجاز ورود پیدا میکنند اینها حتماً سیاست ما این است که بتوانیم اینها را شناسایی کنیم ما به جهت شان و کرامتی که بالاخره مردم دارند حتماً افرادی که از کشور خودشان آمدند در استانهای مختلف ما ساکن شدند در شرایط سختی بودند در شرایط اضطرار بودند حتماً این شرایط را درک میکنیم، اما خوب طبیعتا باید برمبنای چهارچوبها و قوانین ما عمل کنند ما چندین مرحله از دولت قبل هم فراخوان داده شد اینها بیایند خودشان را معرفی کنند بتوانند سامان دهی بشوند تعداد محدودی آمدند، اما بعد از پایان زمان بندی ضرب العجل طرح انتقال اینها به کشور خودشان آغاز شده ما خوشبختانه با زحمات عزیزان مان در در سطح کشور هشتصد و پنجاه هزار نفر به کشور خودشان بازگردانده شدند اخیرا هم جناب آقای سردار رادان اعلام کردند که تا پایان سال انشاءالله به عدد دو میلیون نفر خواهد رسید یک بخش هم خوب طبیعتاً در استان تهران است که ما طرح را آماده کردیم انشاءالله در یکی دو هفته آینده طرح تشدید در واقع انتقال اتباع غیر مجاز با جدیت دنبال میکنیم که حتماً نیاز است همه فرمانداریها، همه دستگاههای ذیربط به خصوص از عزیزان ما در انتظامی با محوریت وزارت کشور با پشتیبانی مرکز اتباع وزارت کشور انشاءالله دنبال میکنیم یک بحث سامان دهی اتباع مجاز هم هست.
سوال: پس شما دارید این خبر را اعلام میکنید که تا دو هفته آینده طرح جدیدی روی تشدید با اتباع غیر مجاز در تهران اجرا خواهد شد؟
معتمدیان: بخش دوم که ساماندهی اتباعی که در واقع مجاز هستند تحت کنترل مراکز ما هستند، پلیس هستند مراکز اتباع هستند در استانهای مختلف خوب ما تدوین اطلس اشتغال و اسکان اتباع را در سطح استان در حال تکمیل کردن هستیم که بتواند بر این مبنا اگر کسی هم قرار است اتباع عزیزی که در استان ما ساکن هستند بر مبنای نقشهای که ما تدوین کردیم هم محل سکونتشان هم محل اشتغال شان را نظارت کنیم.
سوال: حالا میخواهم یک مقدار در بحث به کارگیری اتباع صحبت کنیم گزارشی ببینیم.
پخش گزارش
سوال: زمانی که شما گزارش را مشاهده میکردید داشتیم با استاندار تهران صحبت میکردیم درباره نظارت روی واحدهای صنعتی که خوب قبل از اینکه وارد این بحث بشویم که آقای استاندار با توجه به گزارش، خوب بحث این بود که در به کارگیری اتباع که شما قبلش اشاره کردید که در آن اطلس اشتغال این برنامهها دیده شده درست است اگر میخواهید یک توضیح بفرمایید؟
معتمدیان: اطلس اشتغال و اسکان در کجاها باید ساکن باشند به عنوان سکونتگاههای مجاز در بحث اشتغال در چه مراکز و چه مناطقی میتوانند اشتغال داشته باشند خوب این در بحث سامان دهی است که حتماً انشاءالله با جدیت دنبال میکنیم که بتوانیم یک نظارت و نظمی حالا در سطح استان داشته باشیم.
مشکلات استان تهران با مشارکت بخش خصوصی و مردم برطرف می شود
سوال: کمتر از یک ماه از انتصاب شما به عنوان استاندار تهران میگذرد در این مدت فرصت کردید واحدهای صنعتی را رصد بکنید ببینید اوضاع به چه صورت است، چون یکی از وظایفی که استانداری به عهده دارد در دورههای گذشته در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به هر حال حضور داشتند پیگیری میکردند واحدهایی که تعطیل هستند احیا بشوند و دوباره به چرخه تولید برگردند در این خصوص اگر پیگیری کرده اید اقداماتی، برنامهای دارید را برای هموطنانمان بفرمایید؟
معتمدیان: یکی از مشکلاتی که ما در استان تهران داریم عرض کردم بارگذاریهایی است که باعث شده عملاً ما امکان توسعه در بخش صنعت را حتی کشاورزی هم نداشته باشیم یکی به خاطر قانون شعاع صد و بیست کیلومتری است که نسبت به شهر تهران است که مربوط به قبل از انقلاب هم هست قانونی که مصوب شده عملاً اجازه توسعه به واحدهای صنعتی و کشاورزی داده نمیشود، اما آن چیزی که امروز ما متمرکز شدیم در دولت گذشته هم مصوبه دولت است تقریباً چهل و هفت شهرک داریم شهرکهای صنفی هستند در حدود شاید بیست هزار واحد این را در بر میگیرد در تهران و شهرهای هم جوار هستند که اینها باید سامان دهی بشوند مصوبه دولت است در دستور کار استانداری هم هست انشاءالله با کمک وزارت صمت و شهرکهای صنعتی این سامان دهی را انجام بدهند الان شما بیبنید اتفاقی که باید بیفتد تبدیل این شهرکها به شهرکهای خصوصی صنعتی هست این اتفاق اگر بیفتد امکان اورهال کردن تجهیزات وجود دارد بیست هزار واحدی که عرض کردم صنفی هستند امکان توسعه را به دلیل محدودیتهای قانونی ندارند، اما اگر در قالب شهرکها در چارچوب این قانون باشد این امکان هست که ما یک نوسازی را در صنعت خودمان در سطح استان تهران داشته باشیم، اما نکتهای که اشاره کردیم سیاست ما در بحث توسعه اقتصادی تهران در بحث بهره وری هست.
سوال: که در برنامه هفتم هم آمده؟
معتمدیان: بله از تکالیفی است که باید انجام بگیرد فقط میزان تولید افزایش پیدا میکند وقتی تجهیزات، ماشین آلات نوسازی انجام بگیرد.
سوال: یک مشکل اصلی که الان در واحدهای صنعتی به خصوص مثلا در شهرک صنعتی عباس آباد، شمس آباد، حالا شهرکهای صنعتی بزرگ کشور محسوب میشوند اصلاً بحث، بحث زیر ساختی است شما در قضیه انرژی در برق در آب و حتی جادههای دسترسی حتی بحثهای مخابراتی اینها قاعدتاً اگر این مسائل حل نشود اینها نمیتوانند حالا سال هم، سال جهش تولید است نمیتواند این اتفاق بیفتد قبل از بحث توسعه بحث زیرساخت باید انجام بشود که آن بحث توسعه انجام بشود چه باید کرد؟
معتمدیان: ببینید یک بخشش را عرض کردم مربوط است به مشارکت خود بخش خصوصی که ما باید اجازه فعالیت به اینها بدهیم از ظرفیتهایی که دارند و استفاده نمیشود.
سوال: زیرساختها بحثی اصلا با آنها ندارد؟
معتمدیان: زیرساختها یک بخشش خوب تامینش از طریق اگر شهرک صنعتی انجام بگیرد یک بخشش تا ورودی به دستگاه هاست یک بخشش مربوط به واحدها هستند داخل شهرکها یک تقسیم کاری انجام میگیرد و تکمیل زیرساختها را هم قطعاً سرعت میدهد و شتاب میبخشد آن چیزی که قطعاً جزء سیاستهای دولت هم هست حتماً بدون ظرفیت قانونی که در برنامه هفتم هم لحاظ شده انشاءالله کمک بکنیم همین امروز هم جلساتی با عزیزان داشتیم با بخش خصوصی اتاق بازرگانی بتوانیم یک ارتباط تنگاتنگ باشیم انشاءالله احصا میکنیم بر اساس اولویتها در بحث تامین آب عرض کردم ما نا تراضیهایی که امروز داریم به خاطر همین بارگذاریها و توسعه نا متوازنی بوده که ایجاد کرده و این مشکلات را به وجود آورده، اما حتماً راهکار خواهد داشت حتماً انشاءالله با همفکری بخش خصوصی، مشارکت مردمی امسال هم سالی است که توسط مقام معظم رهبری نام گذاری شد اگر ما جهش تولیدی داریم با مشارکت بخش خصوصی و مردم خواهد بود.
سوال: شما که خودتان به هر حال الان شش سال است که در سه تا استان که تقریباً کلان شهر هم بودند استاندار بودید دقیق و بیشتر و بهتر از ما با شرایط آشنا هستید، اما فکر میکنم نیاز داری که در قدم اول نشست بگذاری با مدیران و فعالان واحدهای صنعتی و شهرکهای صنعتی، چون واقعاً الان آنها مشکلی که دارند الان بیشتر به حوزه برق است در حوزه انرژی است الان آمدند بخش خصوصی فعال واحد تولیدی که اصلاً وظیفه اش تولید انرژی نیست را ازشون خواستند بروند به سمت تولید انرژی و نیروگاه سازی که الان آن خودش یک معضل جدیدی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده میطلبد اینها به خصوص در حوزه انرژی که میتوانیم بگوییم تقویت میکند بحث تولید را در این به عنوان یک اولویت در این خصوص ورود بکنید؟
معتمدیان: قطعا یکی از اولویتهای ما در بحث اقتصادی هست ما در استانهای مختلف هم که بودیم یک روز را البته نه فقط یک روز، به عنوانی روزی که اهمیت میدهیم یکشنبههای حمایت از تولید و سرمایه گذاری بوده که از بازدیدهای میدانی داشته ایم مدیران ستاد تسهیل در واحدها حضور پیدا میکردیم همان جا بررسی میکنیم و تصمیم میگیریم و یک مجموعه میگذاشتیم به عنوان پیگیری انجام مصوبات و توفیقات خوبی هم داشتیم هفت، هشت تا از موضوعاتی که امروز واحدهای اقتصادی و تولیدی ما باهاش گریبانگر هستند و مسائلی است که در حوزه مالیاتی است یا حوزه تامین اجتماعی است یا در بحث زیرساختها که جنابعالی به درستی اشاره کردید، بحث تامین آب و برق و گاز هست و تسهیلات، ما تلاش میکنیم که انشاءالله حتماً این رویه را هم درگذشته استاندار قبلی هم دوشنبههای حمایت از تولید بوده روزش خیلی مهم نیست یک روز کاملاً اختصاص میدهیم ایشالا بتوانیم ظرفیتهایی که در استان داریم هماهنگ کنیم بتوانیم مشکلات و موانعی در روند تولید عزیزان ما هست مرتفع میکند.
سوال:، چون به هرحال ما داریم دغدغههای مردم و متعاقباً دغدغههای بخش خصوصی را مطرح میکنیم در برنامههای مختلفی که این عزیزان حاضر میشوند بیشتر نکته و تاکید شان روی شنیده شدن صدا و دغدغه شان است به عنوان مثال الان روی بحث همین مدیریت منابع مدیریت انرژی در سالهای گذشته که وزارت نیرو آمد با خود بخش خصوصی مشارکت کرده و زمان بندی را با هماهنگی خود آنها انجام شد قدری بهتر شد فضا، مدیریت انرژی به خاطر همین فکر میکنیم این را از این نظر عرض کردم انشاءالله شما هم بتوانید نشست داشته باشید با این عزیزان که انشاءالله بشود؟
معتمدیان: در این مدت کوتاه هنوز یک ماه نیست تقریبا دو هفتهای که نشست داشتیم، همین امروز ما با فعالان اقتصادی جلسه داشته ایم ما چند مشکل اساسی در بحث توسعه اقتصادی، هم قانون شعاع صد و بیست کیلومتری، هم از عدم تایید چهار هزار و هشتصد واحدی که خارج از شهرکهای صنعتی اینها باید سامان دهی بشوند جزء اولویتهای ماست به همین دلیل که متاسفانه تداخل حرائمی که ما امروز در سطح استان تهران داریم به دلیل تشکیل شهرهای مختلفی که انجام گرفته هم در خود شهر تهران تداخل با حوزه محدوده شهر تهران با شهرستانهای اطراف هست هم با حریم شهرها، آنها مشکلات جدی را در بحث توسعه و قابلیتهای اقتصادی و عمرانی انجام داده که حتماً از اولویتهایی است که شاید کمتر از یکی دو هفته اخیر چندین جلسه را برگزار کردیم در استانداری هم دستگاه نظارتی و هم وزارت کشور که بتوانیم این مسائلی که به عنوان موانع توسعه و پیشرفت در بخشهای مختلف استان است برطرف شود.
تمرکز بر تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام، مدرسه سازی از اولویت های جدی
سوال: برویم سراغ بحث طرحهای عمرانی در گزارشی میخواندم هزار چهارصد و پنجاه پروژه عمرانی نیمه تمام داریم در تهران که این هزار و چهارصد تا فکر میکنم تا حدودی هم شما مشکل شان هم همین بحث تامین اعتبار و مسائل مالی است برنامهتان چیه؟ چون گفته بودید باید از ظرفیتهای قانونی استفاده بشود یعنی فکر میکنید خلا قانونی داریم و یا نه؟ باید قانون روی زمین مانده اجرا بشود؟
معتمدیان: خوب هزار چهارصد و پنجاه پروژه که اشاره کردید در بخشهای مختلف هستند در سطح خود تهران شهرستانهای استان تهران است که خوب چندین سال است بعضی از پروژهها طول عمر پروژهها است که یکی از اولویتهای دولت این است که تمرکز کنیم بر پروژههای نیمه تمام، یعنی پروژه جدیدی را ما حتی الامکان شروع نکنیم اینها را تمام کنیم متمرکز شویم، منابع محدودی که داریم بر اساس اولویتها، ما چند تا حوزه است که واقعاً الان نیاز هست تمرکز پیدا کنیم یکی حوزه بهداشت و درمان است ما تقریباً تعداد زیادی پروژههای نیمه تمام داریم شانزده بیمارستان و مرکز درمانی در سطح استان داریم که پیشرفت هفتاد درصدی است اگر ما بتوانیم چند همت منابع تامین بکنیم که تقریباً میشود که در حدود هفت همت است تقریبا میشود یک پنج هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت تختهای بیمارستانی استان تهران اضافه کرد حدود ده پروژه و بیمارستان داریم در بخشهای درمانی، پیشرفت بیست و یک درصدی است با همین پنج همت میتوانند تکمیل شوند و مورد بهره برداری قرار بگیرند در بحث پروژههای آبرسانی هم در سطح خودت تهران و شهرستانها پروژههای خوبی است که انشاءالله با تزریق منابع سالانه سرعت بیشتری بگیرند در بحث مدرسهسازی به عنوان یکی از اولویتهای جدی هست در دولت هم جناب آقای دکتر پزشکیان یکی از اولویتهایی که تاکید کردند بحث نهضت مدرسه سازی است که با مشارکت مردم با مشارکت نهادهای حاکمیتی، خیرین و ظرفیتهای استانی و ملی و ظرفیتهای قانونی که اشاره کردم.
سوال: منظورتان از ظرفیتهای قانونی چیه از چه ظرفیتهای قانونی میخواهید برای تامین اعتبار استفاده کنید؟
معتمدیان: سیزده هزار کلاس درس که امروز نیاز استان تهران هست اگر با منابع تخصیص استانی تکمیل کنیم شاید دهها سال زمان نیاز باشد با اعتبارات استانی نمیشود یک بخش اعتبارات استانی است که ما بتوانیم تخصیصهای حداکثری و صد درصدی بدهیم با توجه به اولویتی که در استان داریم، یک بحث جذب منابع ملی است که در اختیار وزارتخانهها و سازمانهای ملی است که ما از منابع کل کشور بودجه سنواتی حدود هشتاد درصد در اختیار وزارتخانهها و سازمانهای ملی است مدیران ما مکلف شدند جزو یکی از اولویتهای ماست، ارزیابیهای ما از منابع ملی اعتبار داشته باشند، در بودجه هزار و چهارصد سه ما یک بحث اوراق مشارکت اسلامی داریم یک ظرفیت قانونی است و شما میتوانید در واقع در قالب تهاتر این را دنبال کنید بخشی از منابع مالی تامین بشود و سایر ظرفیتهای قانون تنظیم بخشی از مقررات است از برنامه خود هفتم ظرفیتهای قانونی ایجاد کرده که انشاءالله بتوانیم سرعت بدهیم شتاب بدهیم با توجه به این که یکی از خواستههای رئیس جمهور محترم و نیازهای مردم و یکی از مطالبات به حق مردم استان است.
سوال: روی این بحث، بحث زیادی داریم روی بحث طرحهای عمرانی به خصوص طرحهای عمرانی که الان مثل موردی که شما گفتید هفتاد درصد پیشرفت کردند که بایستی یک چیزی حدود هفت همت میشود اینها را اجرایی کرد نکته هم اینجاست و دوباره میپرسم آیا نیاز به ظرفیتهای قانونی جدید داریم یا اینکه نه همین ظرفیتهای قانونی جوابگوی کار هست؟
معتمدیان: ما از لحاظ قانونی مشکلی نداریم عرض کردم این است که باید بتوانیم از این ظرفیتها استفاده بکنیم این که اگر ما منتظر باشیم منابعی به ما تزریق کنند خوب معلوم است که توفیقی نداریم باید بتوانیم تلاش کنیم از این ظرفیتهای قانونی که هست استفاده کنیم خوب حتماً رویکرد ما این است که از ظرفیت هم دولت و هم بخش خصوصی، خیرین مشارکتهای مردمی و به ویژه ظرفیتهایی که مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان، ما بحمدالله سی و شش نفر از عزیزان ما به عنوان مجمع نمایندگان استان تهران و ظرفیت بسیار خوبی است که کنار هم انشاءالله بتوانیم هم افزایی کنیم در کنار زحمات دستگاههای اجرایی و حمایتهای نمایندگان محترم بتوانیم جذب منابع بیشتر از طریق ظرفیتهای قانونی که داریم اعمال کنیم.
توسعه متوازن استان تهران با تمرکز بر شهرستانهای استان بر اساس ارتقا شاخصهای مناطق کم برخوردار
سوال: آقای معتمدیان استاندار تهران روی گذشته و سوابق شما که مطالعه میکردیم یکی از ویژگیهای مثبتی که از شما نام برده بود این است که سعی کردید از نیروهای متخصص بومی استفاده بکنید الان ما باید توقع داشته باشیم که با حضور شما در استانداری تهران، فرمانداران تهران عوض میشوند عوض نمیشوند مدیریت جدید، رویکرد جدید چه تصمیمی در این حوزه دارید؟
معتمدیان: ما با توجه به برنامه کلانی که آقای دکتر پزشکیان اعلام کردند دولت وفاق ملی که به عنوان یک شعار حاکمیتی هم هست طبیعتاً بعد از چهل و پنج سال نیاز است که ما سرمایههای نیروی انسانی که داریم با هر مرامی که هست با هر خط مشی که هست استفاده بکنیم نیروهای متخصص، نیروهای متعهد.
طبیعتاً یکی از ملاکها این است که ما از افراد کارآمد استفاده بکنیم حقیقتا ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم آزمون و خطا انجام بدهیم لذا یکی از ملاکهای ما داشتن تجربه، کارآمدی، شایسته سالاری است این که از بدنه فرضاً اگر انتصابی ما در حوزه فرمانداران، بخش داران داریم از بدنه وزارت کشور باشد یکی از اقدامات خوبی است که جناب آقای دکتر مؤمنی هم در انتصاب استانداران و انتصابات معاونین وزارت کشور انجام دادند همین رویه را ما دنبال بکنیم ما ارزیابی انجام میدهیم از عملکرد مدیران فعلی، مدیرانی که کارآمد باشند مدیرانی که توانایی داشته باشند، مدیرانی که همسو با سیاستهای دولت باشند.
سوال: هم سو با تجربه همسو با سیاستهای سیاستهای دولت؟
معتمدیان: قطعاً.
سوال: آقای معتمدیان در مورد بافت فرسوده و اینها برنامهای دارید شما در همکاری با شهرداری تهران؟
معتمدیان: خوب مبحث خیلی گستردهای است ما استان تهران را مستحضرید که یکی از استانهایی است که تقریباً رتبه اول متاسفانه، چهارده هزار در واقع هکتار مساحت بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی استان تهران است حالا یک نکته هست که ما انشاءالله حتماً با سیاستهایی که در ستاد بازآفرینی داریم تلاش داریم با کمک شهرداریها برنامههای اجرایی داشته باشیم فقط یک نکتهای که برنامههای ماست توسعه متوازن است استان تهران فقط شهر تهران نیست ما شانزده شهرستان داریم انشاءالله حتماً تمرکز ما بر شهرستانهای استان خواهد بود بر اساس شاخصها و ارتقا شاخصهای مناطق کم برخوردار.