پخش زنده
امروز: -
کارگردان برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» گفت: تنها پس از پخش دو قسمت اول این برنامه، بیش از ۷۰۰ کتاب دستساز از سوی کودکان برایم ارسال شد، این استقبال نشان میدهد این برنامه، با ساختاری نمایشی و مشارکت کتابخانهها توانسته جای خود را در دل مخاطبان باز کند و آنها را به دنیای کتاب، نوشتن و خلاقیت نزدیکتر سازد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما وحید یوسفی کارگردان برنامه «هدهد سفید» گفت: این برنامه یکی از معدود تولیدات خلاقانه در حوزه کودک است که با تمرکز بر ترویج کتابخوانی و افزایش خلاقیت کودکان، سعی دارد فضایی متفاوت و آموزنده برای نسل امروز فراهم کند.
آقای وحید یوسفی گفت: ما در فصل دوم، جلسات متعددی با اهالی کتاب، نویسندگان و کتابداران برگزار کردیم تا برنامه بتواند محتوای غنیتری را ارائه دهد. این جلسات کمک کرد که محتوای برنامه دقیقتر و متناسب با نیازهای آموزشی و فرهنگی کودکان ساخته شود. همچنین در این فصل، با همکاری نزدیکتر با نهاد کتابخانهها، توانستیم بخشهای بیشتری از برنامه را به معرفی کتابخانهها و نویسندگی اختصاص دهیم و تجربه یادگیری کودکان را تقویت کنیم.
وی گفت: بازخوردها از اهالی کتاب در فصل دوم بسیار مثبت بوده است. بسیاری از کتابداران و نویسندگان، از این برنامه استقبال کردند و به ما اعلام کردند که این برنامه به شکلی نوین به ترویج کتابخوانی و نویسندگی پرداخته است. به طوری که یکی از کتابداران اشاره کرده بود: "این برنامه میتواند به کودکان کمک کند تا با دنیای نویسندگی ارتباط برقرار کنند. "
وی افزود: این برنامه که از شبکه آموزش سیما پخش میشود، با نگاهی نو به یادگیری و تجربه، کودکان را به ساخت کتابهای دستساز، نوشتن داستان و تعامل فعال با موضوع کتاب دعوت میکند. در این مسیر، از عناصر نمایشی، عروسک، ربات و همچنین حضور در شهرستانها استفاده شده تا جذابیت برنامه بیشتر شود.
وی افزود: این برنامه به طور کامل بر کتاب و نویسندگی تمرکز دارد و تلاش کردهایم با ساختار جدید، کمبود حضور کتاب در رسانهها را پر کنیم. برنامه به طور مداوم کتابخانههای مختلف را به عنوان فضاهای آموزشی به مخاطبان معرفی میکند. حتی در شرایط محدودیتهای موجود، ما تمام تلاش خود را کردیم تا از طریق داستانها و آموزشهای متنوع، فرهنگ کتابخوانی را در میان کودکان نهادینه کنیم و به نوعی برنامهای بسازیم که بتواند نقشی مهم در ترویج کتاب در رسانه ملی ایفا کند.
کارگردان برنامه «هدهد سفید» گفت: مشکلاتی در طراحی «قالب برنامه» در فصل اول وجود داشت که باعث شد نتوانیم به شکل مناسبی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. اما در فصل دوم، با اصلاحات چشمگیر در ساختار نمایشی، به ویژه با اضافه کردن عروسک هدهد و بهرهگیری از بازیگران کودک، توانستیم ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم. این تغییرات کمک کردند تا بچهها نه تنها از برنامه لذت ببرند، بلکه با محتوای آن ارتباط بهتری برقرار کنند.
آقای یوسفی افزود: هدف ما در این برنامه این بود که با ایجاد فضایی آموزشی و سرگرمکننده، خلاقیت و نویسندگی را به کودکان معرفی کنیم. در فصل اول، علیرغم تلاشها، شکل برنامه، مناسب مخاطب نبود. اما در فصل دوم، تغییرات زیادی در شکل نمایشی و نحوه ارتباط با مخاطب ایجاد شد. اضافه کردن عروسک هدهد، بازیگران کودک و افزایش تعاملات فعال باعث شد تا مخاطب بتواند به شکلی عمیقتر و جذابتر با برنامه ارتباط برقرار کند.
کارگردان برنامه «هدهدسفید» افزود: ما با اینکه فقط دو قسمت از پخش برنامه را پشت سر گذاشتیم، مشارکت بالایی از طرف مخاطبان داشتیم. شبکههای اجتماعی ما بیش از ۷۰ هزار بازدید داشته و پیامهای زیادی از مخاطبان دریافت کردهایم که نشاندهنده علاقهمندی آنها به برنامه است. بازخوردها از کودکان و والدین نشان میدهد که برنامه توانسته است در جذب مخاطب موفق عمل کند و تعاملات خوبی ایجاد شده است. این موفقیت، نشان از توجه بیشتر و پاسخگویی به نیازهای کودکان در زمینه آموزشی و سرگرمی دارد.
وی افزود: نسل کودک و نوجوان با دنیای دیجیتال به شکلی عمیق درگیر است، بنابراین در فصل دوم، به طور ویژهای از فناوریهای نوین و ابزارهای دیجیتال برای افزایش مشارکت فعال کودکان استفاده کردیم. ما به شکلی تعاملمحور به طراحی برنامه پرداختیم؛ نظرسنجیها، مسابقات و همچنین حضور هوشمان (شخصیت رباتی جدید) در برنامه کاری کردیم که بچهها به شکلی پویا با محتوای آموزشی درگیر شوند. علاوه بر این، استفاده از عروسک هدهد با قابلیتهای حرکتی باعث جذب بیشتر مخاطب شده است.
آقای یوسفی در پایان افزود: مخاطب اصلی این برنامه کودکان و نوجوانان هستند، اما عروسک هدهد به عنوان یک شخصیت کاملاً مکانیکی و تعاملی جذابیت زیادی برای بزرگترها نیز دارد. ویژگیهای حرکتی هدهد، به ویژه در قسمتهای مختلف، باعث شده که حتی والدین و خانوادهها هم از برنامه لذت ببرند. بخشهای آهنگین و همچنین تعاملات بازیگران کودک باعث شده که برنامه برای بزرگترها نیز جذاب و آموزنده باشد.
پخش برنامه تلویزیونی هدهد سفید، از تولیدات نهاد کتابخانههای عمومی کشور، همزمان با دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه نهال سیما آغاز شد.