• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
چین به دنبال احیای مسیر هزارساله؛

کریدور ریلی شرق–غرب از مسیر ایران جان می‌گیرد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران از جذابیت اقتصادی و راهبردی کریدور ریلی شرق–غرب برای چین خبر داد و گفت: با امضای توافق شش‌جانبه میان ایران، چین و چهار کشور آسیایی، مسیر جنوبی این کریدور از خاک ایران در آستانه فعال‌سازی قرار گرفته است؛ مسیری که می‌تواند حمل‌ونقل ریلی در خزر را متحول کند.

کریدور ریلی شرق–غرب از مسیر ایران جان می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران گفت: کریدور ریلی شرق–غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل می‌کند، از نظر اقتصادی و زمانی برای چینی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و سرمایه‌گذاری در آن را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گفته پیمان سنندجی، سه مسیر اصلی برای انتقال بار از چین به اروپا وجود دارد؛ کریدور شمالی از مغولستان و روسیه، کریدور میانی از قزاقستان با شاخه ریلی و دریایی، و کریدور جنوبی که از مسیر ایران عبور می‌کند. این مسیر جنوبی که قدمتی دو هزار ساله و هم‌سنگ با جاده ابریشم دارد، پس از سال‌ها رکود اکنون با توافق شش‌جانبه بین ایران، چین، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و ترکیه در شهر استانبول جان تازه‌ای گرفته است.

بر اساس این توافق، کشورها بر اعمال تعرفه یکسان، کاهش زمان سیر قطارها و فعال‌سازی شاخه جنوبی کریدور شرق–غرب از مسیر ایران تأکید کردند. سنندجی افزود: «چینی‌ها مانند هر کشور دیگر به دنبال منافع اقتصادی هستند و تا زمانی که این مسیر برای‌شان مقرون‌به‌صرفه باشد، در کنار ایران خواهند ماند و در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

این مقام تجاری تأکید کرد اجرای طرح رشت–آستارا در چارچوب کریدور شمال–جنوب، باید در اولویت ایران باشد؛ زیرا تکمیل آن می‌تواند چهره حمل‌ونقل دریایی در خزر را متحول کند. او ضمن ابراز نگرانی درخصوص طولانی شدن چهار ساله اجرای این طرح، گفت: «برخی کارشناسان پیشنهاد جایگزینی آن با دو‌خطه کردن مسیر موجود از قزاقستان را داده‌اند، اما معتقدم اتصال رشت–آستارا ضرورتی راهبردی برای کشور است.»

به گفته پیمان سنندجی، چهل‌مین قطار ترانزیتی از مبدأ چین در حال ورود به خاک ایران است؛ در حالی‌که طی هفت سال پیش از آن تنها هفت قطار مشابه وارد شده بود. این رشد نشان می‌دهد ظرفیت‌های جدید توافق شش‌جانبه در حال بالفعل شدن است و به‌زودی قطارهای ترانزیتی چین به اروپا از مسیر ایران نیز عبور خواهند کرد.

برآوردها نشان می‌دهد سالانه ۶۰ میلیون تن بار ریلی از چین به سمت اروپا منتقل می‌شود. اگر تنها ۱۰ درصد این حجم از طریق مسیر ایران انجام گیرد، منافع اقتصادی چشمگیری برای کشور رقم خواهد خورد؛ مشروط بر آنکه اتصال ریلی مرند–ماکو–بازرگان تا مرز چشمه‌ثریا و در ادامه تا کارس ترکیه تکمیل شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به مناقشه جاری در مسیر شمالی (اوکراین–روسیه) و هزینه‌های بالای مسیر میانی که از دریای خزر عبور می‌کند، تأکید کرد: «کریدور جنوبی از مسیر ایران، تنها مسیر کاملاً ریلی و ایمن است و به همین دلیل برای صاحبان بار، به‌ویژه چینی‌ها، جذاب‌ترین گزینه خواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ضبط داور‌های غیرمجاز از مغازه گیاهان دارویی در ارومیه
ثبت‌نام جشنواره امتنان از کارگران و واحدهای نمونه چهارمحال و بختیاری
باد و باران در راه لرستان
ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده (۱۱) قانون احکام دائمی به دستگاه‌های اجرایی
برگزاری جشن تکلیف در شهرستان زهک
دستگیری سارقان قطعات خودرو
کاهش سلطه ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه
بانوان فرهنگی علاوه بر انتقال دانش، انسان پروری می‌کنند
تقدیر نماینده ولی فقیه در گلستان از مدیرکل و معاونان صداوسیمای گلستان
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
بررسی مصوبات شورای فرهنگی عمومی استان سمنان
عملیات موفق امداد هوایی در زنجان برای نجات بیمار سکته مغزی
اجرای طرح‌های عمرانی در ۵۵ روستای بخش تخت سلیمان تکاب با حفظ بافت تاریخی
آغاز المپیاد ورزشی در زاهدان
افتتاح سالن ورزشی ریحانه النبی گلشهر
نماینده اروپا: اسرائیل دوام نخواهد آورد
نشست بانوان مدیر استان مرکزی با استاندار
مسابقه عکاسی «هایکو کتاب» در ارومیه برگزار می‌شود
برگزاری مراسم پایانی رویداد ایتاپ هوش مصنوعی در سلامت در اهواز
تشییع پیکر مادر شهیدان محمدی در اصفهان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
هشدار درباره ورود سامانه بارشی جدید از سه شنبه به خوزستان
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
پرواز ناموفق تهران به بغداد
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
تنش آبی نیازمند ساختار صحیح مدیریتی و اجرایی است
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در دوره سرد سال
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
تبلور معنای عمیق مادرانگی در وجود مادر دهگلانی  (۱ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۱ نظر)