اخبار «هوای پاک حق عامه مردم است» را در اخبار ۲۲ مشاهده کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۵- ۲۲:۰۰
 

«سر خط اخبار و رودیداد های مهم»

_ آغاز غنی سازی بیست درصد، درچارچوب برجام و درپاسخ به بدعهدیها

درپی اعلام سخنگوی دولت درباره شروع فرآیند تولید اورانیوم با غِنای۲۰ درصد در فردو، از امروز وزیرخارجه کشورمان اعلام کرد: اقدامات جبرانی ایران در انطباق کامل با بند۳۶ برجام است و سال‌ها بعد از عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده.
 
سخنگوی دولت هم تاکید کرد: تمام این فرآیند، بعد از انجام اقدامات اولیه مثل اطلاع ‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسش نامه طراحی برمبنای تعهدات کشور به آژانس صورت گرفته.
 
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل هم گفته: در نامه ایران به آژانس قرار شد، مطابق مصوبه اخیر مجلس و بمنظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی، اورانیوم تا غنای۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید کند. 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی هم از اعلام آمادگی کامل برای اجرای مصوبه مجلس خبر داد و گفت: این آمادگی به آژانس بین الملی اعلام شده که با دستور رئیس جمهور سریع انجام خواهد شد.
 
این تصمیم ملی در چارچوب توافق هسته ای، مبنی بر کاهش اجرای تعهدات درصورت پایبند نبودن طرفین به تعهداتشون گرفته شده و ایران بارها تاکید کرده حفظ منافع ملی و حقوق مردم، خط قرمزه و فقط درصورت رفع سریع، کامل و عملی تحریمها و نمود آن در زندگی و معیشت مردم به تعهدات قبلی برجام برمیگرده. 

_ واکسن ایرانی کرونا به داوطلب چهار هم تزریق شد

مسئول گروه نظارت بر آزمایشهای انسانی واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام با اعلام این خبر گفته: وضع جسمانی سه داوطلب اول خوب است و تزریق واکسن به گروه چهار نفری داوطلبان آغاز شده.
 
وزیر بهداشت هم با تاکید بر اینکه بهار آینده، سازنده برتر واکسن خواهیم بود گفته: علاوه بر ساخت واکسن در داخل، تولید مشترک با یک کشور دیگر و خرید واکسن برای گروههای آسیب پذیر، سه مسیری است که همزمان طی میکنیم. کرونا متاسفانه در شبانه روز گذشته شش هزار و هفتادوسه هموطن رو درگیر و باعث جان باختن۱۱۰ نفر دیگه شده.

_ وداع مردم قم با عمار انقلاب

پیکر عالم مجاهد آیت الله مصباح یزدی امروز پس از تشییع از مصلی قدس تا حرم حضرت معصومه (س) با حضور مردم و برخی مسئولان کشوری و لشکری در حرم بانوی کرامت به خاک سپرده شد. 
 
همچنین مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی، بعد از فریضه عشاء با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه برگزار ‌شد. 

_ هوای پاک حق عامه مردم است

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این موضوع، از دادستان کل کشور خواست؛ اجازه ندهد مردم به دلیل کوتاهی برخی مسئولان در اجرای قانون، آسیب ببینند.
 
آقای رئیسی گفته: قانون هوای پاک وظایفی را برای مسئولان و دستگاه‌های مختلف مشخص کرده و معلوم می‌شود وقتی با این معضل روبرو می‌شویم مسئولی کم کاری و ترک فعل کرده که نباید نسبت به این موضوع ملاحظه کرد. رئیس قوه قضائیه همچنین از پژوهشگران و تلاشگران داخلی، برای تولید واکسن کرونا و داوطلبان آزمایش این واکسن قدردانی کرد

_ مجلس ارز را تک نرخی کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، با بیان اینکه براساس مصوبه این کمیسیون، ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه سال آینده حذف خواهد شد گفت، این کار برای کمک به دولت صورت گرفته و موجب گرانی نخواهد شد.
 
بگفته آقای زارع، کمیسیون تلفیق بودجه، به منظور شفاف سازی و جلوگیری از ایجاد رانت، ارز را در لایحه بودجه، تک نرخی و با قیمت هفده هزار وپانصد تومان برای سال آینده درنظر گرفته و مابه التفاوت ارز چهارهزارودویست تومانی و مابقی قیمتها در حوزه های اشتغال، معیشت و سلامت هزینه می شود.

_ مجوز واردات موز منوط به صادرات سیب درختی

وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای از وزیر صمت خواست، مجوز واردات موز منوط به صادرات سیب درختی شود. طبق آمارها هرساله نزدیک به یک تا ۱.۵میلیون تن سیب درختی به کشورهای هدف صادر می‌شود.

_ بالا نشینان جدول لیگ برتر فوتبال روی دُور بُرد

در ادامه برگزاری هفته دهم لیگ برتر فوتبال، استقلال در ورزشگاه آزادی با نتیجه2-صفر مهمانش آلومینیوم اراک را شکست داد. شهرخودروی مشهد هم با یک گل سایپا را از پیش رو برداشت. دیدار صنعت نفت آبادان با نفت مسجد سلیمان هم 2 - صفر به نفع آبادانی ها تمام شد. بازی فولاد خوزستان با مس رفسنجان هم 1 -1 به پایان رسید.

_ بازی " سایه انتقام" 

در سایه انتقام ،مجازی سرباز سردار سلیمانی بشید و با پهپادهای ایرانی به جنگ داعش برید.

_ دلیل برخی افزایش قیمتها از نگاه وزیر صنعت

بورس مقصر گرانی هاست. وزیر صنعت، در جلسه ستاد تنظیم بازار برخی از افزایش قیمت‌ها را به دلیل پایه‌ای دانست که در بورس ایجاد شده است.
 
بگفته آقای رزم حسینی، بورس در شرایط صلح یکی از ابزار‌های مهم در تنظیم کالا است؛ اما حالا لازم است شرایط ویژه‌ای برای عرضه کالا به خصوص در حوزه فولاد و پتروشیمی در بورس ایجاد شود.
 
وزیر صنعت همچنین با اشاره به پخش گزارشی از رسانه ملی مبنی بر نرسیدن نهاده‌های دامی پس از ترخیص از گمرک به دست مصرف کننده های واقعی گفت: به همه دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده که باید به سامانه جامع تجارت متصل باشند.

_ توقیف اموال وام‌گیرندگان به بهانه سود بیشتر ممنوع

دادستان کل کشور در نامه‌ای به رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی در راستای حمایت از تولید تاکید کرد: شرط مندرج در قرارداد اعطای تسهیلات بانکی نسبت به سود مازاد بر مصوبات بانک مرکزی باطل است و بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به بهانه گرفتن سود بالاتر، اموال و وثایق وام گیرندگان را ضبط کنند. 

_ ثبت نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت از امروز آغاز شد

بگفته سخنگوی سازمان سنجش، متقاضیان تا روز یکشنبه ۲۱ دی ماه فرصت دارند؛ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org نسبت به ثبت نام و شرکت در این آزمون اقدام کنند.

_ خدمات الکترونیک سلامت تا ۲۰ اسفند، تکمیل می‌شود

رئیس جمهور در شورای اجرایی فناوری اطلاعات، شفافیت و مبارزه با فساد را از آثار مهم دولت الکترونیک خواند و گفت: در این جلسه مقرر شد تا بیستم اسفند، همه خدمات بخش سلامت به صورت الکترونیکی انجام شود تا مردم بتوانند خدماتی را که مربوط به سلامت است به راحتی دریافت کنند. 

_ توقیف کشتی کره ای، به دلیل آلوده کردن محیط زیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توقیف کشتی نفتکش کره جنوبی کاملا فنی و به دلیل آلوده کردن دریا بوده و توقیف کشتی های متخلف، پیش از این هم سابقه داشته.
 
امروز نیروی دریایی سپاه، کشتی تجاری هانکوک چِمی با پرچم کره جنوبی را که حامل بیش از هفت هزار تن ماده شیمیایی اتانول از مبدأ بندر الجبیل عربستان درحرکت بود؛ به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی و آلوده کردن خلیج فارس با مواد شیمیایی و همچنین بی توجهی به اخطارها توقیف کرد.

_ بارشها در استانهای گیلان، مازندران ، از فردا

به پیش بین سازمان هواشناسی، از فردا بارشها در استانهای گیلان، مازندران و به تدریج در مناطقی از استانهای شمال شرقی کشور شروع می شود. وزش باد هم در بخش هایی از دامنه جنوبی البرز از جمله تهران، قدری از غلظت آلاینده ها کم می کند؛ اما دوباره به علت سکون هوا، میزان آلاینده ها زیاد می شود.

_ مهارت آموزی در زندانها و استقبال خیران

بعد از پخش چند گزارش از خبرشبانگاهی درباره مهارت آموزی در زندانها و استقبال خیران، برای کمک به اشتغال مددجویان، امروز تفاهم نامه ای در ندامتگاه شهرری امضا شد؛ تا فرصتی فراهم شود برخی مددجویان رای باز، در کارگاه های مختلف هشت ساعت در روز کار کنند و بعد از پایان کار، به جای برگشتن به زندان، در خانه خود باشند.

 

بیشتر بدانید : 
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha